Har lest gjennom noen tråder angående dette, men synes ikke at noen har fått noe bra svar. Jeg har lest på treguiden at den beste beskyttelsen på trykkimpregnert trevirke finnes i endeveden og at man derfor skal unngå å kappe materialet så langt det er mulig. Nå vet vi jo at i de aller fleste tilfeller må man kappe. Nå har jeg bygd en port med stående 45x45 og vil beskytte endeveden. Jeg har kuttet i vinkel men jeg vil likevel beskytte endeveden. Problemet er at om jeg oljer så vil oljen trekke ned langs spilene og det vil se ut som det alltid har regnet på den delen, og det er jo ikke pent.
Mitt spørsmål er nå om noen har et godt tips på enten noen olje eller om det finnes noe voks som ikke får den forringende effekten på spilene? Kanskje en smart måte å dekke over disse til tross for rare og forskjellige vinkler på hver spile?
Jeg tror du overdriver saken en aning...........Det der kommer til å stå der i mange år uansett hva du gjør, og alt tre vil jo bli påvirket av vær og vind. Dine stående stolper kommer ikke på noen måte til å falle av først av alt bare fordi du har endetre oppover. Det blir vel muligens slik at din grind klarer seg et par år lengre enn det andre, og da spiller det jo ingen rolle uansett. Det blir omtrent som å reparere en veldig rusten bil med rustfritt stål. Det du har reparert holder lenge, men resten da..........
Ta løs grinden og snu den opp-ned. Deretter kan du påføre olje med pensel, klut, svamp eller la grindspilene stå i noen mm olje over natten. Da får du ingen renninger langs spilene. Bare litt mørkere topper, men det vil bli skjult av at alt treverket kommer til å bli grått og skittent etter noen år.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.