Hei, vi skal bygge en hytte som blir 7x3m
Hytta skal stå på regelgrunn som består av ragler som er 170x90mm C24.
Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker en spennvidde på 2920mm med limt gulvplater? Gulvbjelkene skal også forsterkes med en 45x45 i underkant på hver side som underlag for trossbotn.
Jeg vil unngå midtbjelke samt kortlinger.
Hytta skal stå på regelgrunn som består av ragler som er 170x90mm C24.
Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker en spennvidde på 2920mm med limt gulvplater? Gulvbjelkene skal også forsterkes med en 45x45 i underkant på hver side som underlag for trossbotn.
Jeg vil unngå midtbjelke samt kortlinger.
Hei ifølge svensk tre så klarer de 2970 fri lengde. Mvh.Rush64 skrev:
Hei, vi skal bygge en hytte som blir 7x3m.
Hytta skal stå på regelgrunn som består av raglar som er 170x90mm C24.
Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker et spennvidde på 2920mm med limt gulvsponplate? Gulvbjelkene skal også forsterkes med en 45x45 i underkant på hver side som underlag for bunnsvill.
Jeg vil unngå midtstøtte samt korte avstander.
Dropp 45x45 på sidene og sett en 22x95 under isteden.
F fribygg skrev:
Det blir 40cc mellom gulvbjelkene, vi havnet på 180mm over verdiene i tabellen med 60çc. Vil absolutt ikke ha en midtbjelke.N Nickesågen skrev:
Sist redigert:
Jeg vil spare så mye luft under bjelkelaget som mulig må bygge lavt. Derfor velger jeg å spikre lekter for bjelkelaget mot gulvlekter.N Nickesågen skrev:
Er det ok å spikre råsponten i bjelkelaget med elfözinkad 16g eller ruster de bort?
Hei, jeg ville ikke gjort det. Før i tiden ble det ikke engang spikret. Skru/hammer alt med passende spiker i stedet. Det holder med sponplateskruer 42mm eller 50mm dykkerterspiker. MvhRush64 skrev:
Ville bruke elforsinket 50mm dykkert som jeg allerede har hjemme.N Nickesågen skrev:
Råsponten skal jo bare spikres innenfra trosbunnen, ingen direkte belastning. Den skal jo bare holdes på plass.
Jeg går nok for elforsinket likevel.
Nå har jeg en fundering, spennvidden blir 180mm for lang for gulvbjelkene ifølge alle beregningsmodeller.
Da er et alternativ midtbjelke men jeg vurderer betongplater som støtte under gulvbjelkene.
Rammen rundt blir på bakkeskrue.
Hva tror dere om dette?
Da er et alternativ midtbjelke men jeg vurderer betongplater som støtte under gulvbjelkene.
Rammen rundt blir på bakkeskrue.
Hva tror dere om dette?
Klikk her for å svare