Hei, vi skal bygge en hytte som blir 7x3m
Hytta skal stå på regelgrunn som består av ragler som er 170x90mm C24.

Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker en spennvidde på 2920mm med limt gulvplater? Gulvbjelkene skal også forsterkes med en 45x45 i underkant på hver side som underlag for trossbotn.

Jeg vil unngå midtbjelke samt kortlinger.

Rush64 Rush64 skrev:
Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker en spennvidde på 2920mm med limt gulvsponplate?
Ja.
Var jeg deg ville jeg nøyd meg med å sette en 1x5" planke under gulvbjelkene for å bære bjelkelaget.

F fribygg skrev:
Ja.
Vore jeg som deg skulle jeg nøye meg med å sette en 1x5" planke under gulvbjelkene for å bære bunnsvill.
Det er et triveligere alternativ.

Rush64 Rush64 skrev:
Hytta skal stå på regelgrunn som består av ragelar som er 170x90mm C24.
Udda

F fribygg skrev:
Udda
Tanken med 90mm er at vi skrur dobbel 170x45 som en ytterramme for å få jevnere belastning på jordskruene. Samtidig øker det vridstyvheten for gulvbjelkene eller?

Rush64 Rush64 skrev:
Tanken med 90mm er at vi skrur doble 170x45 som en ytterramme for å få jevnere belastning på jordskruene. Samtidig øker det vridstivheten for gulvbjelkene eller?
Doble 45*170 er ikke i det hele tatt uvanlig.

Rush64 Rush64 skrev:
Hei, vi skal bygge en hytte som blir 7x3m.
Hytta skal stå på regelgrunn som består av raglar som er 170x90mm C24.

Spørsmålet er nå, klarer 170x45 gulvbjelker et spennvidde på 2920mm med limt gulvsponplate? Gulvbjelkene skal også forsterkes med en 45x45 i underkant på hver side som underlag for bunnsvill.

Jeg vil unngå midtstøtte samt korte avstander.
Hei ifølge svensk tre så klarer de 2970 fri lengde. Mvh.
Dropp 45x45 på sidene og sett en 22x95 under isteden.

• Liker
Rush64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Doble 45*170 er ikke i det hele tatt uvanlig.
N Nickesågen skrev:
Hei ifølge svensk tre så klarer de 2970 fri lengde. Mvh.
Dropp 45x45 på sidene og sett en 22x95 under istedenfor.
Det blir 40cc mellom gulvbjelkene, vi havnet på 180mm over verdiene i tabellen med 60çc. Vil absolutt ikke ha en midtbjelke.

Sist redigert:
N Nickesågen skrev:
Hei ifølge svensk trä så klarer de 2970 fri lengde. Mvh.
Skipp 45x45 på sidene og sett en 22x95 under istedenfor.
Jeg vil spare så mye luft under bjelkelaget som mulig må bygge lavt. Derfor velger jeg å spikre lekter for bjelkelaget mot gulvlekter.
Er det ok å spikre råsponten i bjelkelaget med elfözinkad 16g eller ruster de bort?

Rush64 Rush64 skrev:
Jeg vil spare så mye luft under bjelkelaget som mulig, må bygge lavt. Derfor velger jeg å spikre lekter for bunnsvill mot gulvbjelker.
Er det greit å spikre rupanelen i bunnsvillen med elforsinket 16g, eller ruster de bort?
Hei, jeg ville ikke gjort det. Før i tiden ble det ikke engang spikret. Skru/hammer alt med passende spiker i stedet. Det holder med sponplateskruer 42mm eller 50mm dykkerterspiker. Mvh

N Nickesågen skrev:
Hei jeg ville ikke gjort det. Før ble det ikke spikret engang. skru/ spikre alt med passende spiker i stedet. Holder med sponplateskrue 42mm eller 50mm dykkertspiker. Mvh
Ville bruke elforsinket 50mm dykkert som jeg allerede har hjemme.
Råsponten skal jo bare spikres innenfra trosbunnen, ingen direkte belastning. Den skal jo bare holdes på plass.
Jeg går nok for elforsinket likevel.

Nå har jeg en fundering, spennvidden blir 180mm for lang for gulvbjelkene ifølge alle beregningsmodeller.
Da er et alternativ midtbjelke men jeg vurderer betongplater som støtte under gulvbjelkene.
Rammen rundt blir på bakkeskrue.
Hva tror dere om dette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.