Er det noen som kan hjelpe meg med en dimensjonering av en Hea-bjelke?

Skal løfte en hallbygning noen mm til et nivå for å kunne gjøre litt arbeid på grunnmuren. Jeg har 2 fest/punkt for løft, ett i hvert ytre hjørne. Hallbygningen består kun av vegger da alt annet er fjernet. Regnet på hva bygningen ville veie om det var solide furuvegger og kom til 2,5 tonn. Samtidig vil ikke full tyngde ligge på løftpunktene da hallbygningen også hviler på vegg mot hus. Men hvis man regner med at hver bjelke skal tåle 1,5 tonn belastning på midten, må bjelken være 3 meter lang og det blir 1,5 meter fri lengde/spenn mellom punktene som bjelken hviler på.

Hei,

15 kN gir et dimensjonerende moment på knapt 9 kNm for en spennvidde på 1,5 m. En HEA 100 har knapt 26 kNm i kapasitet, så selv den minste er ganske lavt belastet. Men det som kan være aktuelt er jo buckling av livet under punktlasten, det har jeg ikke like lett for å se på - men det kan kanskje noen andre uttale seg om :)

P patrikd84 skrev:
Hei,

15 kN gir et dimensjonerende moment på knapt 9 kNm for et spenn på 1,5 m. En HEA 100 har knapt 26 kNm i kapasitet, så selv den minste er ganske lavt belastet. Men det som kan være aktuelt er jo knusing av livet under punktlasten, det har jeg ikke like lett å se på - men det kan kanskje noen andre uttale seg om :)
Det er en veldig liten last så knusingen er ikke noe problem(y)

• Liker
patrikd84
  • Laddar…
Takk for bra og raske svar! Da går jeg for en Hea 100 bjelke, føltes greit men føles ikke som at man vil gå på følelse når det kan bli ubehagelige konsekvenser :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.