Hei alle sammen!

Jeg har et lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med å regne ut..

Om man tenker seg at man skruer fast en T i en vinkelstang av stål (varmvalset, S235JR) i dimensjonen 30x30x3, med to stykker 8.8 M6 skruer. T-et er ubøyelig, og endene på vinkeljernet sitter fast.

Hva gir etter først, vinkeljernet eller skruene, og ved hvor høy belastning begynner det ene eller det andre å deformeres?

• Håndtegnet skisse som viser et T-stykke festet til en vinkelstång med 8.8 M6 skruer, inkludert mål på 250 mm og 290 mm.
Går det ikke an å anta at T-et er av noe uforgjengelig/ubøyelig, for enkelhetens skyld?

Det interessante er om 30x30x4 vinkeljern er sterkere eller svakere enn 2xM6... Dvs. trenger det dimensjoneres opp, eller kan man gå ned til 25x25x3 kanskje....

Har ikke tilgang til å kunne simulere dette hjemme. Kanskje på jobben neste uke. Hva skal konstruksjonen fylle for formål? Hvor skulle du ønske at det deformerers først?
Får en følelse av at det er til Locost-prosjektet. Da ville jeg tenkt over om det var en vital del eller en del som ikke gjør så mye om den gir etter. Bøyer det seg i vinkeljernet så burde det gi en mindre reaksjon enn om en skrue knekker.

A Anderscurl skrev:
Har ikke tilgang til å kunne simulere dette hjemme. Muligens på jobb neste uke. Hva skal konstruksjonen oppfylle for formål? Hvor vil du at det skal deformeres først?
Får en følelse av at det er til Locost byggingen. Da ville jeg fundere på om det var en vital del eller en del som ikke gjør så mye at den gir etter. Bøyer det seg i vinkeljernet så burde det gi en mindre reaksjon enn om en skrue går av.
Ja, T-et er pedalstativet, 63 mm er avstanden mellom festepunktene på det. Tanken er å feste det i to vinkeljern...

SFRO vil jo at det skal tåle 100 kilo trykk på bremsepedalen, og det gjør det nok sikkert med 25x25x2 vinkeljern, siden selve pedalstativet er i 1,8 mm plate... Men jeg tenker å gå opp litt for sikkerhets skyld...

Konseptbilde og tegning ovenfra

• Pedalsett montert i metallram, med tre pedaler og fester synlige. Bygningens baksiden viser rør og bolter. Verkstedmiljø i bakgrunnen.
  • Håndtegnet skisse av pedalstativ sett ovenfra, med mål for avstander mellom fester og materialtykkelser. Viser dimensjoner og plassering av bjelker.
Sist redigert:
Kjører du innfesting på begge sider slik du har tegnet er det nok helt rolig å klare 100kg kraft på bremsepedalen uten flex Even med 25x25x2mm. Som du skriver er jo pedalstativet i svakere plåt. Rammen vinkeljernene kommer være festet mot er jo 25x25x2mm firkantrør antar jeg.

A Anderscurl skrev:
Kjører du innfestning på begge sider slik du har tegnet er det nok helt fint å klare 100kg kraft på bremsepedalen uten fleks Selv med 25x25x2mm. Som du skriver er jo pedalstativet i tynnere metall. Rammen vinkeljernet kommer til å være festet mot er jo 25x25x2mm firkantrør antar jeg.
Jepp, 25x25x2 i bakkant og framkant...

Spørsmålet er jo om man skal gå for 25x25x3 vinkeljern, fordelen hadde jo vært at det blir samme høyde som firkantrørene..

Den lille økningen i vekten er nok verdt å ta for å både få en mer stabil og enhetlig innfesting. Vekten senker jo også tyngdepunktet. Benytt også anledningen til å vurdere noe for å kunne hvile venstrefoten på ved lengre kjøringer. En liten hylle eller knopp eller noe. Det kan bli slitsomt i lengden å ikke ha noe sted å gjøre av den.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.