Er det noen som kan/vil hjelpe meg å regne ut omtrent hvor stor punktbelastning min grunnplate kan forventes å tåle?

Grunnlaget er konstruert som følger:

Betong: 100 mm "C28/35 16 S4 Std. Cem"
Armering: 6150 nk500ab-w (ca 55 mm fra overflaten)
Isolasjon: 3 x 100 mm EPS S80
Pukk 8-16 ca 200 mm
Leire

Jeg har en limtrebjelke som skal avveksles med en søyle omtrent på 1/3 av lengden. Byggmesteren har beregnet punktlasten til 37kN, men jeg tror at det kanskje er noe i underkant siden man ikke har regnet med verken snølomme eller loftslageret så vidt jeg kan se. I hver ende av limtrebjelken står 2 stk sammenkoblede 45x95 C24 og tanken var at det skal være samme konstruksjon på midtsøylen, men jeg heller mot en noe kraftigere søyle. Søylene står i en vegg, så jeg kan i viss grad fordele lasten noe, på tvers av limtrebjelken.

Slike beregninger er ikke min paradegren, men det jeg får fram for en 100 mm plate er ikke i nærheten av 37 kN, men heller halvparten.

Byggeplan med rødt merkede punkter og limtrebjelke, viser plassering av bjelker og takhelling på 35 grader.

Den armeringen som du har (6150 armeringsnett) er kun for rissarmering i platen. Jeg har ikke regnet på det hele, men jeg har vanskelig for å se at platen klarer den punktbelastningen uten en vot med ekstra armering og betong.

Har du noen info om hvordan kantbjelken er bygget opp?

N NoOne2k skrev:
Den armeringen som du har (6150 armeringsnett) er kun for sprekkarmering i platen. Jeg har ikke regnet på det hele, men jeg har vanskelig å se at platen tåler den punktbelastningen uten en vot med ekstra armering og betong.

Har du noen info om hvordan kantbjelken er oppbygd?

Mja, jeg har ikke målene eksakt, men den er 200 mm høy vet jeg. Gjetter omtrent 200 bred i overkant og 100 mm nedenfor første laget 100 mm isolasjon. Et 10 mm jern i bunnen, og et i overkant sammen med nettet.

Men kantbjelken vil nok ikke hjelpe meg spesielt mye, den er to meter unna. Men jeg bør kunne legge en bjelkelinje på tvers av limtrebjelken, i veggen, for å fordele lasten på større flate. Jeg har ca 330 mm til gode på høyden, så det går jo inn en solid sak der.

Jeg har fått fram at platen tåler en punktlast på ca 18 kN på 95x95 mm, er det en rimelig sum? Spiller det noen rolle at det handler om kortvarig (vinter, snø) last?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.