Jeg har et generelt spørsmål om hvordan man gjør en beregning og et konkret eksempel som jeg vil kontrollere. Det var en stund siden jeg hadde fysikk på videregående, og jeg vil lære meg prinsippet.
Jeg vil forstå hvordan jeg beregner belastningen på for eksempel konsoller som belastes av et utspring slik at en spakarmseffekt oppstår. Jeg vil kunne oversette resultatet av beregningen (Nm?) til vekt i kg, siden det virker å være standardmålet i handelen.
Med andre ord: Spørsmålet jeg vil kunne besvare er om for eksempel en konsoll som tåler maksvekt X kg vil klare belastningen fra en hylle/benkeplate etc med kjente mål og vekt.
Konkret eksempel: Jeg vurderer å bygge en oppfellbar benkeplate som er festet i vegg 1 i platens kortende med fellbare konsoller. Nedfelt skal platens langside gå parallelt med vegg 2. Platen blir ca 1500 mm. Hensikten er å få en fleksibel arbeidsbenk i et lite kjøkken. I dette tilfellet har jeg tenkt å ha en støtte i den andre kortenden og i midten, men ville gjerne ha muligheten til å gjøre også støttene oppfellbare. Jeg tenker fellbare konsoller med en regel på som er like lang som benkeplatens bredde, som felles ned som armer før platen kommer ned. Interessant å kunne beregne belastningen også på disse. Alternativt ben som sitter i platen med solide hengsler og som felles ut når platen felles ned.
Og selvfølgelig å høre om forumet synes at dette er en gal idé.
Bonusspørsmål: hvilken vekt bør jeg regne med at platen skal klare på det svakeste stedet? Skal tåle bæreposer, store gryter, å lene seg mot og annet kjøkkenarbeid. Gryter og poser er vel maks 20 kg, men kanskje kreve mer av en eller annen grunn jeg ikke har tenkt på?
Jeg vet ikke hvordan man regner, men jeg har et forslag til løsning.
Antar at du kan bruke vegg 1 for oppbevaring av platen. Du fester platen med hengsler i en regel eller list på vegg 1. På undersiden i den frie enden setter du en innfellbar gavl.
Maksimal lengde på platen styres av benkehøyden og takhøyden.
Lag platen i helstav og ikke fingerskjøtt virke, så blir nedbøyningen håndterbar.
Jeg vet ikke hvordan man regner, men jeg har et forslag til løsning.
Antar at du kan bruke vegg 1 til oppbevaring av platen. Du fester platen med hengsler i en regel eller list i vegg 1. På undersiden i den frie enden setter du en innfellbar gavl.
Maksimal lengde på platen styres av benkehøyden og takhøyden.
Lag platen i helstav og ikke fingerskjøtt virke så blir nedbøyningen håndterbar.
Den der spørsmålet er ganske utfordrende Men hvis man gjør en forenklet overslagsberegning og antar noen verdier og for enkelhetens skyld er 1 kg lik 10 N (9,81 egentlig) Konsollen tåler en maks last på 10 kg (100 N) angitt ytterst på konsollen som er 750 mm lang = 134 Nm (100 N/0,75m), dobler du armen må du halvere vekten for å ikke overskride maks vridmoment om all belastning havner ytterst på platen. Men i virkeligheten fordeles jo platenes vekt over hele lengden, men punktlaster langt fra konsollen gir jo svært høye vridmoment, men ingenting av det trenger man ta hensyn til eller beregne. For det store problemet kommer til å bli festingen i veggen, og hva din vegg tåler må man teste praktisk med trekkprøve av forskjellige skruvforbindelser og eventuelle forsterkninger i veggen. Så for å gjøre det enkelt uten noen større beregninger og noen større påvirkning på veggen, fest to bein under platen som foldes ut når du feller ned platen så vil størstedelen av lasten tas opp av to bein og litt av konsollen/veggen. Den eneste gangen konsollene vil bli maksimalt belastet, er når platen er oppslått og da er det ikke noe vridmoment å ta hensyn til
Jeg har et lignende problem som jeg løste på følgende måte. Jeg delte en plate så det ble en 6 cm bred stripe og en 54 cm bred klaff. Disse to delene forbandt jeg med fire hengsler i støpt messing (alt annet er ubrukelig). Stripen festet jeg inn i veggen ved hjelp av en annen stripe med omtrent samme dimensjon. På klaffens underside foran skrudde jeg fast fester til to IKEA ben med justerbar høyde. Det ser ut på følgende måte:
Når jeg ikke vil ha klaffen oppfelt skrur jeg av bena. Da ser det slik ut:
Det er vanskelig å få det til med innfellbare konsoller. Jeg pleier å regne med at et bord eller en plate skal tåle vekten av to voksne menn, dvs ca 200 kg. IKEAs ben tåler 75 kg per stykk har jeg for meg. I dette tilfellet blir det 50 kg per ben og 100 kg på hengsler og skruer i veggen.
Den der konstruksjonen vil du ikke få noe større problem med dreiemoment med. Det er i stedet skjærkreftene som blir dimensjonerende (dvs at skruene "høvles av" fra veggen snarere enn trekkes ut av veggen).
Tverrkrefter ville jeg kalle dem, men det er det som er poenget. Jeg hadde noen linjer om dreiemoment i innlegget mitt som jeg strøk fordi jeg ikke syntes det hørte hjemme i tråden.