Satt og leste rundt litt og ramlet inn på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ der man kan beregne bjelker for avvekslinger i yttervegg.
For moro skyld la jeg inn data for mitt hus og vindusåpningen jeg har på kjøkkenet og ifølge denne kalkulatoren skulle jeg trenge en limtre der.
Nå antar jeg at kalkulatoren tar utgangspunkt i fagverkstakstoler, jeg har møntak med en limtre i mønet så last på yttervegger kanskje er enda høyere da, men huset har stått siden 2005 uten tendenser til at det skal knekke over vinduet.
Har i dag en innfelt "to-tom-åtte" (45x170) under raftet som avvekler lasten til de stående veggsvillene (denne innfelte svillen sitter ikke bare der altså, men rundt hele husets yttervegger.

Huset er 8 meter bredt og har en takvinkel på 23 grader, betongtakstein... Noen som kan dette med beregninger kanskje kan regne på hvorvidt det er med bæreevnen på min C24 svill som sitter der i veggen som avveksling? Er den krokete som en banan eller er det safe? :D

Man får betydelig mindre last på ytterveggen når det er ryggåstak. Så det kan være en forklaring.
Programmet gir ofte veldig overdimensjonerte svar.

(45*170 er det som het 2x7" tidligere)

• Liker
moken
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Man får betydelig mindre last på ytterveggen når det er mønetak. Så det kan være en forklaring.
Programmet gir ofte veldig overdimensjonerte svar.

(45*170 er det som het 2x7" tidligere)
Aha, mindre last med møner, trodde på motsatt.
Sorry for en tomme for mye angitt :)

M moken skrev:
Aha, mindre last med mønet, trodde på motsatsen.
Sorry for en tomme for mye angitt :)
Omtrent halvparten av taket/lasten havner på mønedrageren i toppen i stedet for på ytterveggene

larsbj larsbj skrev:
Omtrent halve taket/lasten havner på mønebjelken i nakken i stedet for på ytterveggene
Ja riktignok, når man tenker etter så blir det ganske selvklart at mønebjelken tar mye av total-lastingen fra taket.
Takk for svar :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.