Jeg har seks stående takstendere (60x150mm) i fyrrommet/snekkerboden i underetasjen i sokkelbolig, som gjør at jeg må bøye meg hver gang jeg går der. I stedet for å pigge opp gulvet tenkte jeg å sage i stenderne.

Jeg vurderer å ta seks eller tolv stk. 3 mm plattjern, 100 mm brede og like lange som stenderne (som fyrrommet er bredt). Bøye dem 90° langs midten og så skru dem fast i taket med M8x80 rett gjennom plate og stender, for deretter å sage bort tre i stenderne slik at jeg kan gå oppreist i rommet.

Hva tror dere om en slik idé?

Et pannrom med eksponerte trestendere i taket, hyller med verktøy, en arbeidsbenk, og varme- og vannsystemer på veggene.

Forstår jeg deg riktig, at du altså vil fjerne 50mm på takbjelkens høyde?

Da tror jeg du vil få betydelig økt svai i gulvet..

GoForIt GoForIt skrev:
Forstår jeg deg riktig, at du altså vil fjerne 50 mm på takbjelkens høyde?

Da tror jeg du kommer til å få betydelig økt svai i gulvet..
Jeg vil fjerne ca (75-)100 mm i bjelkene men samtidig ”sikre opp” med metallprofilene som jeg skrev.

Det kommer jo ikke til å fungere å fjerne 50-75% av bjelken og erstatte med plate/vinkeljern..
Med tanke på bjelkenes dimensjon så mistenker jeg at de har en ganske solid spennvidde..

Det kommer ikke til å fungere. Den eneste muligheten er å erstatte de eksisterende bjelkene med andre i bedre materiale (f.eks. limtre) og bedre dimensjoner. Uten å kjenne til de nåværende bjelkenes spennvidde og styrkeklasse og lasten på bjelkelaget, tror jeg likevel at du kan komme ned i en bjelkehøyde på 100 mm. Om det så er verdt det er en annen sak.

Litt annen idé.. same same kanskje..

5-6 mm tykt flatjern, 75 mm høyt og 2820 mm lange (bredden på rommet). Et flatjern med de målene på hver side av takstein (totalt 12 stk) og med M8x70 rett gjennom, 500 mm mellom hver, fire 8 mm hull i hver bjelke.

Det er jo en hel del metall man forsterker med.. og man synes jo at det burde tilsvare treverket man sager bort..

Det er materialmengden på høyden som er viktigst. Kjøp limtrebjelker 140x225 (homogen kvalitet) og kløyv dem på midten og erstatt de eksisterende så fungerer det.

R Rockhard Lindgren skrev:
Jeg har seks stående takreglar (60x150mm) i.

Hva tror dere om en sånn idé?
Min bror har gjort noe lignende, han fjernet de bærende veggene i kjelleren helt, satte inn stålbjelker på loftet og vaiere som holder oppe første etasje.

Jeg tror ikke det er en god idé å blande to forskjellige materialer tre+metall, ingen konstruktør vil regne på bøyde plater OG trebjelker.

Beste løsning er å fjerne trebjelkene helt og erstatte dem med I-bjelker i stål.
Det er lett for en konstruktør å oversette f.eks. en seksmeters trebjelke til tilsvarende I-bjelke.
Dette gir definitivt beste takhøyde.

For å få inn stålbjelken på plass kan du enten lage et hull i ytterveggen og skyve den inn på plass eller lage bjelkene i 2 deler med et boltforbindelse i midten.

/Claes

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.