4.429 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Beregn på energi kanalplasttak, forskjellige U-verdi
Hei!
Står foran å bygge uterom, 29 kvm i Göteborg-området.
Har ikke til hensikt å ha uterommet "vinterisolert", men likevel med mulighet til å holde frostfritt og varme opp for eventuell fest eller lignende når ekstra rom trengs. Vil isolere gulvbjelkelaget godt og "høst-plus" veggpartier. Alt fra Willab Garden.
Nå til spørsmålet:
Har sammenlignet 32mm og 40mm, forskjellen er kun mellom u-verdi 1.1 og 1.0. Altså, ganske lite...
Men prisen for bare taket er + 6800kr.
Altså, ganske mange kWh hvis man skulle kjøpe mer EL for pengene i stedet for bedre isolasjonsverdi.
Har regnet noen forskjellige scenarioer som følger:
u-verdi * delta.temperatur * areal = effekttap.
Det som er slående er at selv om jeg skulle varme opp uterommet året rundt til ~20 grader, så tar det mange mange år før man har nådd 6800kr, altså har "tjent inn" det dyrere taket. (14 år)
Tenker jeg riktig?
Står foran å bygge uterom, 29 kvm i Göteborg-området.
Har ikke til hensikt å ha uterommet "vinterisolert", men likevel med mulighet til å holde frostfritt og varme opp for eventuell fest eller lignende når ekstra rom trengs. Vil isolere gulvbjelkelaget godt og "høst-plus" veggpartier. Alt fra Willab Garden.
Nå til spørsmålet:
Har sammenlignet 32mm og 40mm, forskjellen er kun mellom u-verdi 1.1 og 1.0. Altså, ganske lite...
Altså, ganske mange kWh hvis man skulle kjøpe mer EL for pengene i stedet for bedre isolasjonsverdi.
Har regnet noen forskjellige scenarioer som følger:
u-verdi * delta.temperatur * areal = effekttap.
Det som er slående er at selv om jeg skulle varme opp uterommet året rundt til ~20 grader, så tar det mange mange år før man har nådd 6800kr, altså har "tjent inn" det dyrere taket. (14 år)
Tenker jeg riktig?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Tenk på at tykkere tak stjeler mer av lyset samtidig som det er sterkere.
Jeg går i omtrent de samme tankene som deg og lener meg nok mot det tynnere taket.
Jeg vurderer også å sette inn et solcellepanel som blåser inn varm luft, også for å få ventilasjon av hagestuen.
https://www.clasohlson.com/se/Solventilator-Sunwind-AirPlus-100/p/Pr368016000
Jeg går i omtrent de samme tankene som deg og lener meg nok mot det tynnere taket.
Jeg vurderer også å sette inn et solcellepanel som blåser inn varm luft, også for å få ventilasjon av hagestuen.
https://www.clasohlson.com/se/Solventilator-Sunwind-AirPlus-100/p/Pr368016000
Vi har et "vinterisolert" uterom med 32mm kanalplast. Brukes i praksis som boareal året rundt. Samme temperatur i uterommet som resten av huset, 19°. Målte for moro skyld temperaturen på ulike bygningselementer på tirsdag da jeg hadde fått en IR temperatursensor i posten. Innsiden av kanalplasten holdt nesten samme temperatur som taket i stuen på vår villa fra -65. Temperaturen ble målt til 18,8° i taket i stuen og 18,0° grader i taket på uterommet. Da var utetemperaturen +2-3°.
Takk,
Har også reflektert over at tykkere tak = mørkere, noe vi ikke ønsker da det blir mørkt i rommet innenfor hagestuen.
Dessuten har Willab Garden noe de selv kaller for IQ refleks, hvilket i praksis høres veldig bra ut på en varm sommerdag... samtidig som jeg tenker på en dag i april mai da solbelastningen er høy men temperaturen ute lav, da VIL man jo ha varmen fra solen. Så heter den jo "IQ" og høres smart ut... men... kremt..
Kommer nok til å gå for 32mm tak, men fortsatt interessert om jeg har regnet riktig.
Har også reflektert over at tykkere tak = mørkere, noe vi ikke ønsker da det blir mørkt i rommet innenfor hagestuen.
Dessuten har Willab Garden noe de selv kaller for IQ refleks, hvilket i praksis høres veldig bra ut på en varm sommerdag... samtidig som jeg tenker på en dag i april mai da solbelastningen er høy men temperaturen ute lav, da VIL man jo ha varmen fra solen. Så heter den jo "IQ" og høres smart ut... men... kremt..
Kommer nok til å gå for 32mm tak, men fortsatt interessert om jeg har regnet riktig.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 466 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.466 innlegg
Du tenker helt riktig!A.S skrev:
Hei!
Står foran å bygge hagestue, 29kvm i Göteborg-området.
Har ikke til hensikt å ha hagestuen "vinterisolert", men likevel med mulighet til frostfritt og varme opp for evt. fest eller liknende når ekstra rom trengs.
Kommer til å isolere gulvbjelkelag godt og "høst-pluss" veggseksjoner. Alt fra Willab Garden.
Nå til spørsmålet:
Har sammenlignet 32mm og 40mm, skiller kun mellom u-verdi 1.1 resp 1.0. Altså, ganske lite...
Altså, ganske mange kWh om man skulle kjøpe mer EL for pengene i stedet for bedre isolasjonsverdi.
Regnet noen ulike scenario ifølge følgende:
u-verdi * delta.temperatur * area = effekttap.
Det som er slående er at selv om jeg skulle varme opp hagestuen året rundt til ~20 grader så tar det mange, mange år før man kommer opp til 6800kr, altså "tjenes inn" det dyrere taket. (14 år)
Tenker jeg riktig ?
Hei,boihus123 skrev:
Det ble bra!
Slipper gjennom "passe" med lys, opplever ikke å bli blendet i strålende sol og absolutt ikke for mørkt vinterstid.
Når det gjelder isoleringsevne så er min observasjon at uansett hvor bra tak eller glass man har så lekker det kaldluft rundt alle skjøter og skinner mer enn hva jeg antok.
Så nøyd deg med 32mm vil jeg si.
Takk for svar.A.S skrev:
Hei,
Det ble bra!
Slipper gjennom akkurat passe med lys, opplever ikke å bli blendet i strålende sol og absolutt ikke for mørkt vinterstid.
Når det gjelder isoleringsevne, så er min observasjon at uansett hvor bra tak eller glass man har, så lekker det kaldt rundt alle skjøter og skinner mer enn jeg antok.
Så nøye deg med 32mm vil jeg si.
En annen ting, hvordan er det med kondens? Opplevde på tidligere veranda at luft kondenserte mot taket (hadde da vanlig enkel plast) og det dryppet veldig mye, kanskje også på grunn av mangel på ventilasjon i det uterommet, men er dette noe dere opplever?
Inget problem. Så skal det ikke kunne bli om man har noen form for isolert type kanalplast.boihus123 skrev:
Damp/varmluft kondenserer mot kalde flater.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Beräkna eftervärmningsenergi FTX
Ventilation -
Energideklaration, hur räkna ut elpris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Akut! Räkna ut snölast på kanalplasttak (se bilden)
Tak & Vind -
Beregne komplisert konstruksjon, varmetap og u-verdier.
Bygningsfysikk -
Energideklaration, hur räknar man?
Värme allmänt