Skal spenne opp to tennisstrenger mellom to flater.
De skal spennes med 30kg (trekk).
Min fundering er om flatene vil bli belastet med 30kg eller 60kg?
Rimeligvis burde det bli 60kg men så tenker jeg på hvordan en tennisracket som har veldig mange strenger ville klare trykket om det bare ble lagt sammen.
Om du i tankene lar den nedre overflaten henge i trådene som er festet i den øvre overflaten, hvor mye skal du da belaste den nedre overflaten for å få den trådspenningen du ønsker?
Er det 30 kg per streng, så blir den samlede kraften på overflaten 60 kg ja. En tennisracket får jo mye av sin styrke fra at den har en rund form og strenger jevnt fordelt rundt om. En rektangulær tennisracket hadde ikke vært like sterk da sidene hadde bøyd seg.
Om du i tankene lar den nedre flaten henge i trådene som er festet i den øvre flaten, hvor mye skal du da belaste den nedre flaten for å få den trådspenning du ønsker?
Det vil være to flater som skal holdes fra hverandre med f.eks. gjenget stang.
Jeg funderte på hvor kraftige disse bør være.
Spenningen blir 30 kg per line. Hvor kraftig konstruksjon som kreves avhenger jo av hvor krefter og motkrefter anbringes. Jeg tror det blir lettere å komme videre hvis du forklarer litt mer hva du vil oppnå!
Nei "spenningen" blir ikke 30kg per line, spenningen avhenger av arealet, men summen er selvfølgelig 60kg. En skisse sier ganske mye og du kan få bedre hjelp.
Om jeg forstår riktig så er ditt problem mer å få stabilitet, 60kg klarer en blomsterpinne
Tegner dårlig men prøver.
Det som skal bygges er en passare (noe for sønnen å spille mot).
Kommer trolig til å trenge å spenne 10 stykker spennsnorer á 30 kg.
Fundrerer på hvordan jeg skal dimensjonere staget mellom gavlene.