Hei

Grunnen skal tåle 70kpa
Belastningen fra søylen er 82 kn/m

Skal man ha en omvendt T i betong for å tåle trykket eller holder det med armeringen og betongen i kantelementene som er 400 høy

Litt uklar info her. Er det en plate på mark med kantbalk det er snakk om? Gjetter at det er stålstolper i en trekonstruksjon også?
Det burde være 82 kN/m2 og da er det jo betongen og armeringen som er avgjørende. Men er det korrekt armert så vil de langsgående jernene fordele ut kreften fra stolpen.

Plate på mark med støpt søyle med armering.
Ytong hus

Hvis du har en betongsøyle med en vertikal belastning på 82 kN og søylens fotavtrykk er 200x200 mm tilsvarer det et trykk på ca 2 MPa. Spørsmålet er jo da først hvilket trykk platen tåler? Det kan jo hende at trykket må fordeles over et større areal. Blir bare søylens opplagstrykk akseptabelt klarer sikkert platen av å fordele lasten over hele konstruksjonen (plate inkludert kantbjelker).

Jeg har 1 mpa men min k snakker om at kantelement ikke er nok?

Stemmer det?

Har du noen tegninger eller skisser du vil vedlegge? Som det høres ut kommer søylen ned på kantbjelken? Som nevnt ovenfor gjelder det bare å armere kantbjelken og sannsynligvis litt ekstra i nærmeste del av platen. Belastningen i søylen antar jeg er 82kN og grunnen tåler 70kN/m2, hvilket innebærer at lasten må spres på minst 1,2m2 for at grunnen skal klare seg. XPS derimot kanskje må byttes ut til en høyere kvalitet enn i de vanlige kantelementene. Forresten, hadde du ikke en konstruktør, eller hans innsats kanskje er ferdig? :D Det

søylen kommer ned på et kantelement.
Han nevnte 1.3x1.3 men siden jeg har den i kantelementene så må man lage en omvendt T.

Jeg er ute etter om det finnes andre løsninger
Der den treffer så kan jeg gå med armeringen som et + hjelper ikke det?

Forstår ikke helt hva som menes med en omvendt T..

Jeg tror vi trenger tegninger her. Jeg er ganske forvirret akkurat nå..

Er hjemme om en stund så sender jeg over.

Dette er T

• Byggetegning med ulike mønstre og linjer som indikerer konstruksjonsdetaljer, muligens en plan for et byggeprosjekt.
Er det din sokkel eller bare et eksempel?

Eksempel

Flaks, ellers så den litt dårlig isolert ut:p

Har du både brudd og langtidslastene fra søylen og vet du hvilken celleplastkvalitet du har?

Brudd er 82 kn
S80 isolasjon
Resten har jeg ikke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.