Litt uklar info her. Er det en plate på mark med kantbalk det er snakk om? Gjetter at det er stålstolper i en trekonstruksjon også?
Det burde være 82 kN/m2 og da er det jo betongen og armeringen som er avgjørende. Men er det korrekt armert så vil de langsgående jernene fordele ut kreften fra stolpen.
Det burde være 82 kN/m2 og da er det jo betongen og armeringen som er avgjørende. Men er det korrekt armert så vil de langsgående jernene fordele ut kreften fra stolpen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis du har en betongsøyle med en vertikal belastning på 82 kN og søylens fotavtrykk er 200x200 mm tilsvarer det et trykk på ca 2 MPa. Spørsmålet er jo da først hvilket trykk platen tåler? Det kan jo hende at trykket må fordeles over et større areal. Blir bare søylens opplagstrykk akseptabelt klarer sikkert platen av å fordele lasten over hele konstruksjonen (plate inkludert kantbjelker).
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Har du noen tegninger eller skisser du vil vedlegge? Som det høres ut kommer søylen ned på kantbjelken? Som nevnt ovenfor gjelder det bare å armere kantbjelken og sannsynligvis litt ekstra i nærmeste del av platen. Belastningen i søylen antar jeg er 82kN og grunnen tåler 70kN/m2, hvilket innebærer at lasten må spres på minst 1,2m2 for at grunnen skal klare seg. XPS derimot kanskje må byttes ut til en høyere kvalitet enn i de vanlige kantelementene. Forresten, hadde du ikke en konstruktør, eller hans innsats kanskje er ferdig?
Det
søylen kommer ned på et kantelement.
Han nevnte 1.3x1.3 men siden jeg har den i kantelementene så må man lage en omvendt T.
Jeg er ute etter om det finnes andre løsninger
Der den treffer så kan jeg gå med armeringen som et + hjelper ikke det?
Han nevnte 1.3x1.3 men siden jeg har den i kantelementene så må man lage en omvendt T.
Jeg er ute etter om det finnes andre løsninger
Der den treffer så kan jeg gå med armeringen som et + hjelper ikke det?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Forstår ikke helt hva som menes med en omvendt T..
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Er det din sokkel eller bare et eksempel?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Flaks, ellers så den litt dårlig isolert ut
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Har du både brudd og langtidslastene fra søylen og vet du hvilken celleplastkvalitet du har?