Snart på tide å fikse bjelkelaget til det nye snekkerverkstedet, og plutselig innser jeg at jeg er på villspor. I instruksjonene jeg har fått, står det ingenting mer om bjelkelaget enn hvordan det skal kappes, skrus, festes og lignende. Ikke et ord om eventuell overflatebehandling. Resten av bygget kommer enten malt eller med instruksjon om hvordan det skal behandles.

Trehus på søyler der trefasaden ikke dekker hele bjelkelaget, men etterlater kanskje 15 cm synlig som både kan, og sannsynligvis vil bli, utsatt for værens destruktivitet. La det være ubehandlet, bygge egen ovn og trykkimpregnere med kreosot, eller kanskje noe imellom?

K
Linolje og sørg for at luft kan sirkulere, dvs ikke tett mot bakken. Har vi på hytteboden og har vært i bruk i mange år. Ellers kle det med panel?

• Liker
Hep
  • Laddar…
A
Alltid beskytt bjelkelaget ved å gå ned med panelet så det dekkes.
Det er en gammel drittide som brukes av noen få at bjelkelaget ligger utsatt for vær og vind.

• Liker
Hep
  • Laddar…
Jeg vet at det er en dårlig design og det er delvis min egen feil. Det er et tilvalg å få panelet til å dekke bjelkelaget og jeg merket ikke det før det var for sent.

Bjelkelaget vil være minst 25 cm over veldrenert mark.

Hva tror ekspertisen om bryggegrunning/roslagsmahogny som alternativ til linolje? Jeg vet at den beskytter bra, lukter godt og finnes med pigmentering som ville gjøre at bjelkelaget ikke synes like mye. Men om det er bedre eller dårligere enn ren linolje har jeg ingen anelse om.

Jeg skulle kledd inn bjelkelaget med plater eller kanskje minerit

• Liker
Hep og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jeg ville kledd inn bjelkelaget med plåt eller kanskje minerit
Aldri hørt om minerit, men etter litt googling ser det jo ut som et bra alternativ. Med bare 8 mm vil jo fortsatt panelet være tydelig utenfor. Blir noen tusen for hele bjelkelaget og det er i sammenhengen nesten gratis. Spiker, skruer, borrelås, Bostik hefte masse, eller hvordan setter man den opp?

Hep Hep skrev:
Aldri hørt om minerit, men etter litt googling ser det jo ut som et bra alternativ. Med bare 8 mm vil fortsatt panelet være tydelig utenfor. Blir noen tusen for hele bjelkelaget og det er i sammenhengen nesten gratis. Spiker, skrue, borrelås, bostik heftemasse, eller hvordan fester man den?
Om minerit likevel føles kostbart kunne man tenke seg en remse av byggmax sementbaserte trossbunnsplate som bekledning av bjelkelagskanten.

Uansett om man velger plåt eller noen annen plate foreslår jeg at den skrus med montasjeskrue, om man vil kan man jo sala ut med planker så platen kommer ut en liten bit fra bjelkelaget og nærmere panelet om man synes det er pent.

Blir nok bare bra om panelet er et stykke utenfor platen. Vi har tre gamle hus med steinfot og trepanel, så selv om jeg aldri vil kunne lure noen til å tro at mitt nybygg er fra 1700-tallet, så vil det passe inn ganske bra tror jeg.

Apropos hva som er dyrt så har denne platen en siffer mindre i prisen på googles forhåndsvisning, enn på Bauhaus side. Vanskelig å selge tror jeg:
https://www.bauhaus.se/fibercements...MIzPWJ-tWPjQMVFBCiAx2CpAoFEAQYBSABEgIHyvD_BwE

A
Det er 10 stk skiver i prisen på 4990 kr så ca 500 kr skiven..

• Prisoversikt for skiver, 4990 kr for 10 stykker. Knapp for å legge til i handlekurv vises, med fraktinformasjon og levering detaljer.
Rejäl skrev:
Det er 10 stk plater i prisen om 4990kr så ca 500kr plata..
Aha, jeg gikk glipp av at det var ti stykker, men det forklarer jo prisen. Man kan ikke ha flaks hver gang man leser...

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
ClasseClas
Når jeg løsvirkebygget boden valgte jeg synlig bjelkelag for å bedre matche kantbjelken på huset. Jeg grunnet og malte med fasadefarge 2 ganger med en kulør som skulle ligne kantbjelkens farge.
Nærbilde av en gul og hvit bygning med synlig grunnmur, ved siden av en steinlagt gangvei.
Dette var i 2006, og jeg har ennå ikke trengt å male om siden da. Et alternativ å vurdere.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/#

• Liker
Hep
  • Laddar…
Funker ikke en offerplank eller -regel med en metallvinkel over? Trykkimpregnert treverk, tjære og/eller maling etter egen smak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.