Hei,

Jeg har gitt meg i kast med å støpe en betongplate som vi planlegger å ha på kommoden på badet. Jeg har til og med gitt det to forsøk, så nå har jeg to plater og velger den beste.

Dessverre ble overflaten på begge plater enten ujevn eller "flekkete" så jeg vurderer nå hvordan man kan behandle overflaten slik at den blir penere.

Finnes det en type maling som ligner betong som man kan male platen med? Kanskje kan man blande ny betong og bare legge på et lite lag? Har hørt noe om "sement-melk", men finner ingen info om det?

Jeg kommer ikke til å støpe noen flere betongplater, men vil behandle den beste av dem som jeg allerede har laget.

Takk for kreative løsninger!

Mvh,
Lars

Betongskive med ujevne og flekkete overflater, forberedt for bruk som topp på et baderomskommode, med hull for vask og kran.

D
hva behandlet du formen med?
kanskje det ville funke å slipe den og så behandle?

Sliper du platen så forsvinner det der raskt og den blir dessuten vakrere på kjøpet da ballasten titter frem.

Jeg har allerede testet å slipe, men slipepapiret slites nesten ned med en gang, så det fungerer dessverre ikke særlig bra. Kanskje finnes det slipepapir spesielt for betong. Jeg vurderer fortsatt en type maling eller annet slags lag man kan legge på. Noen som har idéer?

larv4 skrev:
Jeg har allerede testet å slipe men sandpapiret slites ned nesten umiddelbart så det fungerer dessverre ikke spesielt bra. Kanskje finnes det sandpapir spesielt for betong. Er fortsatt inne på noen type maling eller annet type belegg som man kan legge på. Noen som har ideer?
Du må bruke slipemiddel med karborundum for stein/betong. Bosch har en serie som heter "Best for stone" som er ganske bra. Raskest fjerning får du med diamantkopp til vinkelsliper som oftest er den beste å begynne med for å plane overflaten og fjerne støypehuden. Maling eller helt dekkende overflatelag er jo synd for da mister man hele meningen med å bruke betong som materiale synes jeg, og slitestyrken blir jo betydelig dårligere.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Jeg støpte en ny plate. Se resultatet nedenfor. Problemet med flammigheten oppstod ikke på den nye platen.

Men - etter å ha lest flere forskjellige tråder bestemte jeg meg for å behandle platen med linolje. Det har jeg nå gjort to ganger. Det er imidlertid ikke nok siden platen snarere suger til seg oljen, i stedet for at det dannes en "hinne" som beskytter mot vann og annet.

Så mitt spørsmål er hvordan jeg nå skal behandle den for å få et overflatesjikt som dekker skikkelig bra mot vann, såpe m.m. som vil bli sølt på platen.

Takknemlig for tips!

En nybygget betongbenkeplate med en rund, hvit servant montert på toppen, omgitt av mørke skap og flislagt vegg i bakgrunnen.

larv4 skrev:
Jeg støpte en ny plate. Se resultatet nedenfor. Problemet med ujevnheten oppstod ikke på den nye platen.

Men - etter å ha lest flere forskjellige tråder bestemte jeg meg for å behandle platen med linolje. Det har jeg nå gjort to ganger. Det er imidlertid ikke nok siden platen snarere suger til seg oljen, i stedet for at det dannes en "film" som beskytter mot vann og annet.

Så mitt spørsmål er hvordan jeg nå skal behandle den for å få et overflatelag som dekker skikkelig mot vann, såpe m.m. som kommer til å bli sølt på platen.

Takknemlig for tips!

[bilde]
Hardvoksolje eller gulvlakk på badet.
Siden du ikke har slipt og portettet platen med vannglass (for sent nå dessverre siden du har linoljet) må du regne med at det vil trenges ganske mange strøk før du bygger opp en tilstrekkelig tykk film på overflaten.

Sist redigert:
Jeg hopper på en gammel tråd i emnet med mitt spørsmål om sliping av betongbenkeplate. Jeg har støpt to av tre plater til kjøkkenet og jeg har begynt å slipe den første med steinpapir i eksentersliper... Det tok en evighet med grovt papir og det er fortsatt ikke bra! Jeg vurderer å gå over til diamantslip for den første grovslipingen. Men jeg vil ikke bruke en formue på det prosjektet, så jeg hadde heller tenkt å kjøpe en relativt billig slipeskive til vanlig vinkelsliper. Er dette en fornuftig idé? Jeg har ingen som helst erfaring med denne typen sliping. Er det lett å komme til å slipe hakk og merker eller å fjerne for mye? Går det an å fukte betongen før sliping for at det ikke skal støve noe vanvittig?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.