Min gang har to søyler ved fasaden og fire foran ved trappen.
Jeg skulle ønske å fjerne de to innerste slik at det bare er to ved trappen.
Klarer 48x220x3100mm bjelken det uten å begynne å svikte som en banan?
Jeg vet ikke hva vekten kan være oppå, det er et normalt lite tak med renner på kortsidene.
Men det finnes sikkert en beregningsmetode for hvor tett bjelker trenger å være.
Da det er renner på sidene, antar jeg at det er et sadeltak. Hvor stor er takvinkelen, vil du gjette, 15 eller 30 grader? Neste spørsmål er hva slags taktekking det er, metall eller takstein? Det er også spørsmål om hvor i landet taket finnes?
Hvis det er et metalltak, og du ikke bor høyere opp enn Dalarna, så er det ingen problemer. Hvis den ikke er skjøtet, eller festet på en ukonvensjonell måte, i hvert fall.
Snølastsone 2 kN/m²
Betongtakstein.
Oppå vindskiene måler jeg 18,6 på den ene, 19.4 helning på den andre.
Innfesting, er ikke synlig innenfra loftet så monteringen er kanskje av enklere slag, men utført av husbyggerne og godkjent ved nybygging.
Om ønsket mitt er upassende i nåværende form,
kan jeg da skru på en ekstra bjelke på innsiden, si at det blir 48x220x3100 + 45x220x3100. Ville det styrke eller bare belaste?
Snølaste sone 2 kN/m²
Betongtakstein.
Ovenpå vindskiene måler jeg 18,6 på den ene, 19,4 helning på den andre.
Innfestingen er ikke synlig innenfra vinden, så monteringen er kanskje av enklere slag, men utført av husbyggerne og godkjent ved nybygget.
Om ønsket mitt er upassende i nåværende form,
kan jeg da skru på en til bjelke på innsiden, si at det blir 48x220x3100 + 45x220x3100. Ville det styrke eller bare belaste?
[bilde]
Lav takvinkel, og betongtakstein er ting som er mindre bra. Men du har bare snøsone 2,0, hvilket er bra. Videre så må jo saltaket være bygget opp med noen form for takkonstruksjon. Denne vil ta den største lasten og fordele den på de to ytterste stolpene. "Summa summarum" kan du risikofritt fjerne de to stolpene i midten, helt uten risiko.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.