Jeg har en garasje som opprinnelig er bygget med flatt tak.
I 1999 ble garasjen ombygd ved at taket ble reist til 27 graders takvinkel for å matche huset.
De nye takstolene ble plassert oppå de gamle takbjelkene. De gamle takbjelkene sitter 220 cm over gulvet og er i dimensjon 45x220. De er skjøtt på midten mot en tverrgående takbjelke. Se bilde:
Garasjen har en innvendig dybde på 6 meter, dvs. mellom de bærende veggene er det C/C 6200mm med en søyle i midten av garasjen. En enkel planskisse:
Denne søylen vil jeg ha fjernet for å oppnå litt ekstra takhøyde. Derfor er min tanke å helt ta bort det gamle, flate taket. De eneste bjelkene jeg tror jeg må beholde er de hvor veggene bærer de nye takstolene.
Dvs. følgende to bjelker:
Den her hvor jeg har skrevet vegg på tverrbjelken av det gamle taket (og den utenfor garasjen også)
Den her mot baksiden på garasjen:
Takstolene har følgende dimensjon: Lengde 10 meter
Overbjelke 45x140
Underbjelke 45x140
Støtte (i takstolen) 45x95
Jeg har googlet litt og kommet frem til at i min snøsone 1,5
er mine takstoler selvbærende opp til 10 meters spennvidde. Altså, så burde jeg ha god margin sånn som det er bygget i dag. Jeg bør også kunne ta ned det gamle, flate taket uten risiko, og forhåpentligvis i fremtiden kunne flytte ut veggen med portene for å få en dypere garasje.
Hva sier dere?
Følgende er flere bilder for å beskrive mer hvordan garasjen ser ut (beklager rotet):
Holder nok men hold øye med at veggene ikke kalver utover der underligger mangler hvis det blir mye snø. Eventuelt kan en liggende 45 x 220 (den dimensjonen har du jo nok av) oppå veggen som bruer avstanden mellom de hele takstolene være bra.
Mindre jobb og billigere.
Siden jeg ikke skal heve hele taket, føles denne metoden enklere. Vil dessuten ikke ha åpent opp i mønet, og jeg trenger ikke sette stolper som bjelken står på.
Nå er jeg virkelig ingen takstolkonstruktør, men det føles som om underrammen ville trengt å forsterkes når den flyttes opp. Det blir mer trykk på den fra overrammen fordi fagverket blir mindre(?) effektivt.
Lett gjort ved å skru på en 45 planke på hver side.
Ja det kommer gjøres. Jeg kommer til å legge en 220 regel ved siden av overliggerne og når jeg har kappet den gamle underliggeren vil jeg også flytte den opp til mellom overliggeren.
220 reglen vil boltes gjennom overliggeren.
Kompisen har gjort sånn på sitt låves tak og det står fortsatt igjen etter mange år, og det er både større og mer belastet.
Mindre jobb og billigere.
Ettersom jeg ikke skal heve hele taket føles denne måten enklere. Vil dessuten ikke ha åpent opp i mønet og jeg trenger ikke sette stolper som bjelken står på.
Min første følelse var at det ikke ville være så mye forskjell i pris, men etter litt mer fundering så har du nok rett. Dessuten blir det "enklere" som du påpeker.
Forutsetter at du vurderer en bred port fremover ettersom du ikke vil ha stolper. Synes du virker ha tenkt gjennom dette godt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.