Kåken er fra 65 Det blå linjen er en vegg som jeg selv reiste opp i 1997 for å få et ekstra soverom. Tok bort denne veggen forrige uke. Når jeg sagde lektene så satte håndsagen seg fast som da tyder på at taket sank noen mm. Jeg vil nå ta bort en bit av veggen i det grønne området inkludert dørkarm for å åpne opp i kjøkkenet. Vil også ta ut en luke i det røde området, som et slags bar-/matbord. (En av takstolene havner i det området.) Til venstre for den gule linjen holder takstolene tettere avstand, ~105cm(ish) CC. Til høyre for den gule linjen er det ~120cm CC som gjelder. Med hjelp av byggeinstruksjonen og deres kompetanse vil jeg finne ut om det blir noen problemer å gjøre det planlagte, eller er jeg ute og sykler?. Er disse (røde, grønne) veggene bærende/stabiliserende vegger? Mest bekymret over at taket sank litt når jeg tok bort mellomveggen. Kunne forrige eier ha spart inn på treverket? Det er tenkt at det skal bli ~sånn: Vet at det er mange bilder Takk for hjelp og tanker.
Ettersom det er frittbærende takstoler så er ingen vegger på planet under bærende. Så kan jo huset ha satt seg litt sånn at det til tross for dette har blitt sånn at noen vegger tar litt vekt, en mulig grunn til at snekkersagen satt seg litt fast. Å ta bort litt av grønn vegg og åpne opp et "vindu" i rød vegg burde ikke påvirke stabiliteten.
Hyggelig som avveksling med noen som ikke vil ha en helt åpen planløsning
Den grønne skal absolutt ikke være noe som helst problem.
Når det gjelder den røde, tenker jeg at veggen den veien ikke er bærende i seg selv, men bærer opp innerkledningen. Når du bygde den blå veggen, spente du trolig den opp, og den falt nå tilbake.
Hvis du gjør hullet HØYERE enn hva du hadde tenkt deg, og setter en regel øverst som bærer av de loddrette reglene du finner i veggen, bør du være trygg. Jeg vil derimot ikke uttale meg om dimensjoner.
Ettersom det er fribærende takstoler så er ingen vegger på planet under bærende. Så kan jo huset ha satt seg litt så det til tross for alt har blitt slik at en vegg tar litt vekt, en mulig grunn til at baufilen satte seg litt fast. Å fjerne litt av grønn vegg og åpne opp et "vindu" i rød vegg burde ikke påvirke stabiliteten.
Hyggelig som en variasjon med noen som ikke vil ha en helt åpen planløsning
Takk for den beroligende forklaringen til baufilen. Trolig har spikret opp reglene (brukte kjerneved også )
Den grønne skal absolutt ikke være noe som helst problem.
Når det gjelder den røde tenker jeg at vegg i den retningen ikke er bærende i seg selv, men bærer opp innertakene. Da du bygde den blå veggen spente du trolig opp det, og det falt nå tilbake.
Hvis du gjør hullet HØYERE enn hva du har tenkt deg og setter en regel øverst som bærer av de loddrette reglene du finner i veggen bør du være trygg. Jeg tenker dog ikke å uttale meg om dimensjoner.
Egentlig skulle all veggbekledning gå bort frem til rammeverket (på den røde). Får gipse deretter igjen.
Når alt er blottet kan jeg benytte anledningen til å forsterke med en regel til. (jeg skulle uansett IKKE sage den eksisterende).
Takk for svaret
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.