Hei!

Jeg skal flytte en vegg mellom kjøkken og soverom siden garderobene er fjernet.
Begynte å rive veggen, men syntes reglene var ganske store, 6 cm brede. Kan veggen være bærende?
50-tallshus med w-takstoler

Jeg vedlegger tegning og foto av regel

• Byggregel av trevirke målt med målebånd, viser en bredde på 6 cm. Omkringliggende trefliser og deler av en hammer kan sees.
  • Plantegning av et 50-tallshus som viser romfordeling med kjøkken, stue, to soverom og bad. Tegningen brukes for diskusjon om bærende vegg.
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hei!

Jeg skal flytte en vegg mellom kjøkken og soverom siden garderobene er fjernet.
Begynte å rive veggen, men syntes reglene var ganske store, 6 cm brede. Kan veggen være bærende?
50-tallshus med w-takstoler

Legger ved tegning og bilde av regel
Det var litt uklart på bildet og tegningen hvilken vegg det gjelder?
Men i et hus med rimelig bredde og W takstoler er oftest ytterveggene de bærende. Kan jo finnes en hjrätvägg i visse tilfeller derimot.

60mm er ikke så store regler, 95x45 er jo det vanlige, eller mener du at det er 95x60mm?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det var litt uklart på bildet og tegningen hvilken vegg det gjelder?
Men i et hus med rimelig bredde og W takstoler er ofte ytterveggene de bærende. Kan jo finnes en hjärtvegg i visse tilfeller riktignok.

60mm er ikke så store stendere, 95x45 er jo det vanlige. Eller mener du at det er 95x60mm?
Hei, det er veggen bak garderobene i det venstre soverommet. Har også lest meg til at det pleier å være yttervegger og evt da hjärtvegg som er bærende. Nei den er 60 bred, det er den største dimensjonen på stenderen.

Hei, det er veggen bak garderobene i det venstre soverommet.
Har også lest meg til at det pleier å være yttervegger og evt da hjertetvegg som er bærende.
Nei den er 60 bred, det er den største dimensjonen på regelen.
Virker ikke sannsynlig at den veggen skulle være bærende. Dels går den langs med takstolene dels er det bare 60mm regler.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Føles ikke sannsynlig at den veggen skulle være bærende. Dels går den langs med takstolene dels er det bare 60mm stendere.
Takk !

Her har jeg avdekket litt mer av stenderne. Den øverste og nederste (mot taket og gulvet) er i grovere dimensjon.

• Veggramme av treverk med synlige reglar i ulike dimensjoner, hvor de øverste og nederste er tykkere.
Troligvis ikke bærende men ville ikke tatt sjansen.
Hvis du har tilgang til å sjekke takstoler ville jeg tatt dimensjoner på takstolen samt type av takstol og ringt en konstruktør eller lignende eller googlet det frem. Å få tak i den infoen er nok nesten gratis og tar ingen tid i det hele tatt.
Da kan du garantert slippe eventuell bekymring over å ta en sjanse.

jeg gjorde det når jeg hadde lignende prosjekt.

alt godt
Tomas

En vegg som går tvers takstolene på et ettplanhus er høyst sannsynlig ikke bærende, men den kan være stabiliserende for huset likevel.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
T tomas123 skrev:
Troligvis ikke bærende men ville ikke tatt sjansen.
Hvis du kan sjekke takstolene, ville jeg tatt dimensjonene på takstolen samt type takstol og ringt en konstruktør eller lignende eller googlet frem. Å få tak i den informasjonen er nok nesten gratis og tar ingen tid i det hele tatt.
Da kan du garantert slippe bekymringen for å ta sjansen.

Jeg gjorde det når jeg hadde et lignende prosjekt.

Alt godt
Tomas
Hei! Mener du at jeg skal se på takstolen for å lese om den?

Lulaua Lulaua skrev:
En vegg som går tvers takstolene på et enetasjes hus er høyst sannsynlig ikke bærende, men den kan være stabiliserende for huset likevel.
ja, jeg forstod det under mine nattlige googlinger :) , kanskje jeg må kontakte en konstruktør for å være på den sikre siden

Hei! Mener du at jeg skal se på takstolen for å lese om den?
Jeg tok et bilde samt målene på over- og underram samt støtteben. Den totale lengden ser du ut til å ha på tegning samt takvinkel.
Da tror jeg de som kan få ut hva bæreevnen er for noe. Snøsonen får de sikkert ut også.
De kan garantert i det minste finne ut om veggen du lurer på er bærende eller ikke.
Tomas

Er veggen på samme ledd som takstolene så bærer den ikke, det er hjertevegg på midten av huset og den kan være til viss del bærende sammen med ytterveggene.

• Liker
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Var oppe på loftet, jeg har da ingen vanlig fagverkstakstol, uten det ser ut som vedlagt tegning.

Angående innerveggen så raste stenderne bare fra hverandre etter jeg tok bort planket... Litt komisk føltes det.

• Byggtegning viser en tverrsnitt av en takstol uten vanlig fakkverk og detaljerte mål på en bygning, inkludert innvendige veggstrukturer og høyder.
BirgitS
Helt riktig, det er ikke fagverkstakstoler og du har en bærende hjertetvegg.

Nå er ikke jeg noen ekspert når det gjelder plankvegger, men slik jeg har forstått det, er selve plankene en viktig del i veggkonstruksjonen.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Var oppe på loftet, jeg har da ingen vanlig fackverkstakstol men det ser ut som vedlagt tegning.

Angående innerveggen så raste bare stenderne fra hverandre etter jeg fjernet panelet... Litt komisk føltes det
Tegningen du har vedlagt her viser at veggene mellom kjøkken og soverom ikke er bærende.

• Liker
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.