Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Det var litt uklart på bildet og tegningen hvilken vegg det gjelder?Sommarstuga 2017 skrev:
Men i et hus med rimelig bredde og W takstoler er oftest ytterveggene de bærende. Kan jo finnes en hjrätvägg i visse tilfeller derimot.
60mm er ikke så store regler, 95x45 er jo det vanlige, eller mener du at det er 95x60mm?
Hei, det er veggen bak garderobene i det venstre soverommet. Har også lest meg til at det pleier å være yttervegger og evt da hjärtvegg som er bærende. Nei den er 60 bred, det er den største dimensjonen på stenderen.klaskarlsson skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Virker ikke sannsynlig at den veggen skulle være bærende. Dels går den langs med takstolene dels er det bare 60mm regler.Sommarstuga 2017 skrev:
Troligvis ikke bærende men ville ikke tatt sjansen.
Hvis du har tilgang til å sjekke takstoler ville jeg tatt dimensjoner på takstolen samt type av takstol og ringt en konstruktør eller lignende eller googlet det frem. Å få tak i den infoen er nok nesten gratis og tar ingen tid i det hele tatt.
Da kan du garantert slippe eventuell bekymring over å ta en sjanse.
jeg gjorde det når jeg hadde lignende prosjekt.
alt godt
Tomas
Hvis du har tilgang til å sjekke takstoler ville jeg tatt dimensjoner på takstolen samt type av takstol og ringt en konstruktør eller lignende eller googlet det frem. Å få tak i den infoen er nok nesten gratis og tar ingen tid i det hele tatt.
Da kan du garantert slippe eventuell bekymring over å ta en sjanse.
jeg gjorde det når jeg hadde lignende prosjekt.
alt godt
Tomas
Hei! Mener du at jeg skal se på takstolen for å lese om den?T tomas123 skrev:Troligvis ikke bærende men ville ikke tatt sjansen.
Hvis du kan sjekke takstolene, ville jeg tatt dimensjonene på takstolen samt type takstol og ringt en konstruktør eller lignende eller googlet frem. Å få tak i den informasjonen er nok nesten gratis og tar ingen tid i det hele tatt.
Da kan du garantert slippe bekymringen for å ta sjansen.
Jeg gjorde det når jeg hadde et lignende prosjekt.
Alt godt
Tomas
Jeg tok et bilde samt målene på over- og underram samt støtteben. Den totale lengden ser du ut til å ha på tegning samt takvinkel.Sommarstuga 2017 skrev:
Da tror jeg de som kan få ut hva bæreevnen er for noe. Snøsonen får de sikkert ut også.
De kan garantert i det minste finne ut om veggen du lurer på er bærende eller ikke.
Tomas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.200 innlegg
Helt riktig, det er ikke fagverkstakstoler og du har en bærende hjertetvegg.
Nå er ikke jeg noen ekspert når det gjelder plankvegger, men slik jeg har forstått det, er selve plankene en viktig del i veggkonstruksjonen.
Nå er ikke jeg noen ekspert når det gjelder plankvegger, men slik jeg har forstått det, er selve plankene en viktig del i veggkonstruksjonen.
Tegningen du har vedlagt her viser at veggene mellom kjøkken og soverom ikke er bærende.Sommarstuga 2017 skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan man lese ut om veggen er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bjelke til bærende vegg?
Bärande vägg? W-takstolar
Planlösningar -
Bærende vegger i 70-tallshus
Är det bärande väggar i min kattvind?