D
Hei!

Jeg vurderer å rive en vegg, og tenkte å høre om noen av dere kan tolke originaltegningene. Jeg har ringet inn veggen jeg vil fjerne (rødt).

Kan legge til at forrige eier allerede har fjernet veggen på den andre siden av huset på 90-tallet samt mer enn halvparten av den jeg tenkte å fjerne. (grønt)

Grunnen til at jeg spør er at når jeg ser på delen som er igjen, virker det som den har en slags bærende eller i alle fall støttende funksjon.

• Original husplan med en vegg markert i rødt for riving og en delvis fjernet vegg markert i grønt.
  • Tegning av en husseksjon med en innvendig vegg markert i rødt, viser planlagt fjernelse av vegg.
  • Gulnet plantegning av kjelleretasje, med innringet vegg i rødt og tidligere fjernet vegg markert i grønt. Viser romdistribusjon og mål.
Huset har plankestamme. Det betyr at alle vegger kan ha en bærende funksjon. Det er vanskelig å uttale seg med presisjon uten å vite nøyaktig hvordan gulvbjelkene ligger. I prinsippet finnes det to parallelle hjertevegger. Gulvbjelkene kan hvile på begge disse. Enten undersøker du med hjelp av regelsøker hvordan gulvbjelkene ligger, eller så går du ut fra at veggen er bærende og avveksler den med en limtredrager og søyle.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Ring kommunens bygningsingeniør og be han komme ut og se så får du riktig svar med en gang.

D
J justusandersson skrev:
Huset har plankstomme. Det beryder at alle veggene kan ha en bærende funksjon. Det er vanskelig å uttale seg med presisjon uten å vite nøyaktig hvordan gulvbjelkene ligger. I prinsippet finnes det to parallelle hjertveggene. Gulvbjelkene kan hvile på begge disse. Enten undersøker du med hjelp av regelsøker hvordan gulvbjelkene ligger eller så går du ut ifra at veggen er bærende og avveksler den med en limtrebjelke og søyle.
Takk for svar.

Har saget opp en bit av taket, og det ser ut som at gulvbjelkene går videre til neste vegg, men også hviler på denne veggen. Det er en 145x45 regel som holdes oppe av veggregler med 120 CC. Gulvbjelkene er 220x70 med 60 cc.

Utgå fra at du trenger å bytte ut med en limtrebjelke. For å kunne beregne det må man kjenne til de aktuelle målene. Det dreier seg om en bjelke i størrelsesorden 90x315 mm.

• Liker
DMG
  • Laddar…
D
J justusandersson skrev:
Utgå fra at du trenger å bytte ut med en limtrebjelke. For å kunne beregne det må man vite de aktuelle målene. Det dreier seg om en bjelke i størrelsesorden 90x315 mm.
Takk, hadde uansett tenkt å ha en slags støtte.

Som jeg skrev i første innlegget så har forrige eier revet samme vegg på den andre siden av huset på begynnelsen av 90-tallet. Så vidt jeg kan se sitter det bare 2 70 stendere på hver side av den revne veggen, det finnes altså ingen støtte i det hele tatt, er det noe jeg må bekymre meg for? Hva er det verste som kan skje? :)

Dey er ikke noe du trenger å bekymre deg for, men et problem for naboen.

• Liker
DMG
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.