Jeg planlegger å lage en større åpning i en vegg, hvor jeg trenger hjelp til å se om den er bærende eller ikke.

Åpningen mellom soverom og spisestue skal bli like stor som mellom spisestue og stue, dvs. ca 200cm bred og 260cm høy. Takhøyden er ca 278cm. Eiendommen er fra 1929 og det gjelder en borettslagsleilighet. Gjelder 3. etasje.
Jeg har sjekket litt i veggen og den er ikke helt stum og består av horisontale planker med halm + puss.

Hva tror dere? Er inngrepet mulig? Bør man avlaste med bjelke? Kreves byggetillatelse?

Takk på forhånd.

Plantegning av tredje etasje med markert område mellom soverom og matsal for foreslått veggåpning; viser romplasseringer og strukturer. Bygningsplan for en fleretasje bygård fra 1929, viser tverrsnitt av bygningen med detaljer om etasjehøyder og hvilke vegger som er bærende. Diagram over jernbalker og betongplater med tabeller som viser ulike mål og spesifikasjoner. Tegninger av balktyper A og B nederst på arket. Tegning av bjelkelag og dimensjoner for en bygning, inkludert tabeller over jernbjelker og betongplater, med notater og skisser nederst.

Kan alltid være bra å spørre foreningen før med :)

Skal man tro tegningen så er den veggen ikke bærende. Det ligger en stålbjelke (littera B8) over plankene som hviler på brannmuren og en stålstolpe. Bjelkelagene er av betong. Liggende planker er dessuten ikke bærende i et hus fra 1929. Byggelov eller Byggemelding kreves ikke, derimot er det hensiktsmessig med foreningens samtykke.

• Liker
Moltipo
  • Laddar…
Har undersøkt veggen litt mer og funnet at den består av to lag planker. Det ene laget er plankene horisontale og det andre vertikale. Finner ingen tegl. Ville dette endre synet på at veggen kan være bærende?

J justusandersson skrev:
Nei.
Okei, men finnes det på noen måte jeg kan finne ut at den virkelig ikke er bærende? Skulle jo være veldig trist om det ble oppdaget ved riving. Forening ser ikke ut til å vite noe om hvorvidt den er bærende eller ei.

Veggen er ikke bærende. Det fremgår av tegningene. Dessuten forekommer det ikke at plankevegger er bærende til betongdekker. Trenger du en skriftlig uttalelse må du få en konstruksjonskyndig person dit. Det finnes ganske mange av dem i Göteborg.

J justusandersson skrev:
Veggen er ikke bærende. Det fremgår av tegningene. Dessuten forekommer det ikke at plankvegger er bærende til betongdekker. Trenger du en skriftlig vurdering, må du få noen med konstruksjonskunnskap til å komme dit. Det finnes ganske mange av dem i Göteborg.
Okei takk. Bare for min interesse, hvordan tyder du tabellen over betongplater for min etasje? Bla. Litt a. b. c. ?

Littera E.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.