Hei,

Skal ta ned en garderobvegg og sette opp en ny vegg 50 cm ut. En del av garderobveggen er i tegl. Dere ser
det røde partiet på tegningen.

Jeg er av den oppfatning at det er en brannmur da det tidligere sto en kakkelovn på stedet, noe det nå ikke gjør. Veggen er ca 60 cm og så kommer garderobedøren.

Jeg tror med andre ord ikke at den er bærende. Skal snakke med en bygningsingeniør også.

• Plantegning med en markert rød linje som viser en del av garderobveggen som skal fjernes og erstattes, angivelig en tidligere brannvegg av tegl.
Gammelnörden
Tja, det sannsynlige er at den ikke har en bærende funksjon for bjelkelaget men den bærer opp tilsvarende brannmur i leiligheten ovenfor. Håper bildene er tydelige nok til å illustrere hva jeg mener. Et halvtak med synlige trebjelker og en delvis demontert murvegg med et vindu som åpner mot grøntområder. Bygningsstruktur med murstein og treverk, muligens en ikke-bærende vegg som støtter en brannvegg ovenfor, delvis solbelyst i et byggeprosjekt.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Huset er antagelig bygget en gang mellom 1890 og 1910. De bærende veggene består av murstein med minst helstens tykkelse. Bjelkelagene er laget av tre sannsynligvis med forsterkning av stål.

Veggen er sikkert ikke bærende i den forstand at den tar opp bjelkelastene, men som Gammelnörden påpeker i forrige innlegg kan den likevel inngå i et bærende system. Den er av teglsteinen fordi den har stått bak en kakkelovn. Man bør være forsiktig med å ta ned den typen vegger. Jeg synes du skal redegjøre for hvordan du tenker deg hele ombyggingen så kan vi bedre vurdere hensiktsmessigheten. Rommet er ganske velproporsjonert slik det ser ut nå.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Hei igjen,

Takk for gode svar. Huset er fra 1905.

Besøkte naboen i går (ovenfor) og han hadde tatt ned sin del av veggen da han skulle bygge kjøkken (flytte) og bygge nytt bad.
Legger ved noen bilder som kanskje gir en bedre plan.

Nå leter jeg etter en bygningsingeniør som kan se på veggen og gi meg et forslag slik at jeg har ryggen fri.

jeg synes det er viktig å ha med helheten når man skal gjøre et så stort inngrep som i dette tilfellet. Dessverre må jeg si at din planløsning ikke er noe særlig. Den tar ikke vare på husets og leilighetens fantastiske muligheter. Resultatet blir istedenfor veldig plotrete. Jeg forstår problemet med barn som blir større, men jeg tror det finnes mye bedre løsninger i sikte hvis du tar med hele leiligheten i planleggingen.

J justusandersson skrev:
jeg synes det er viktig å ha med helheten når man skal gjøre et så stort inngrep som i dette tilfellet. Dessverre må jeg si at din planløsning ikke er noe videre. Den tar ikke vare på husets og leilighetens fantastiske muligheter. Resultatet blir i stedet veldig rotete. Jeg forstår problemet med barn som blir større, men jeg tror at det finnes mye bedre løsninger i sikte hvis du tar med hele leiligheten i planleggingen.
Hei, vi prøver å bevare sjarmen ved å beholde mye av det eksisterende.

Noe spesielt du tenkte på?

Trenger et bra bad og to barnerom.

Skal prøve å gi deg litt tilbakemelding i kveld.

• Liker
Modera
  • Laddar…
Noe lignende vedlagte bilde synes jeg kunne blitt bedre. Over inngangsdøren til det mindre (til høyre) av barnerommene plasserer dere et vindu som gir dagslys til det lille rommet mellom barnerommene. Det er sikkert høyt under taket, 3,5 m? Åpningen til stuen setter dere igjen (må ikke være permanent).
Plantegning av en leilighet med rom for kjøkken, WC, soverom og nytt bad, samt balkong. Entréen er nær WC, med mulighet for vindu over døren.

• Liker
Testarn og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.