Hei!
Ny på forumet og nytt hus!
Trenger hjelp med å vite om jeg kan (eller hvordan jeg kan) rive en vegg på kjøkkenet. Tidligere eiere har allerede revet den veggen mellom kjøkken og spiseplass, markert i grønt på bildet. De satte opp en bjelke fordi den tydeligvis skulle ha vært bærende (usikker om det er korrekt).
Jeg vil nå åpne rive en vegg til på kjøkkenet, markert i rødt. Er den bærende? Hvis ja, kan man i så fall sette inn en bjelke eller noe for å holde oppe taket likevel?
Ganske sikker på at det er en fagverkstakstol for taket...
Takk!
Ny på forumet og nytt hus!
Trenger hjelp med å vite om jeg kan (eller hvordan jeg kan) rive en vegg på kjøkkenet. Tidligere eiere har allerede revet den veggen mellom kjøkken og spiseplass, markert i grønt på bildet. De satte opp en bjelke fordi den tydeligvis skulle ha vært bærende (usikker om det er korrekt).
Jeg vil nå åpne rive en vegg til på kjøkkenet, markert i rødt. Er den bærende? Hvis ja, kan man i så fall sette inn en bjelke eller noe for å holde oppe taket likevel?
Ganske sikker på at det er en fagverkstakstol for taket...
Takk!
Litt vanskelig å se nøyaktig hvordan det ser ut, men er det et ryggåstak i kun én retning på et ettplanshus burde du ikke ha noen bærende vegger. (foruten yttervegger da...) Er det en vinkel på taket kan det være litt uklart hvordan det ser ut i kjøkkenhjørnet angående bærende eller ikke.
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Det ser ut som det er hjerteveggen ettersom den er plassert på grunnmuren ifølge seksjonen
Men det ville vært interessant å vite hva som er i kjøkkenhjørnet?
Tegningen henviser til detalj 3 men det finnes ingen henvisning. Er det en skorstein?
Men det ville vært interessant å vite hva som er i kjøkkenhjørnet?
Tegningen henviser til detalj 3 men det finnes ingen henvisning. Er det en skorstein?
Jeg mistenker sterkt at den grønne ikke var bærende i det hele tatt, og dermed var det helt unødvendig med limtrebjelke der.
Så mistenker jeg sterkt at den røde enten er en bærende innervegg, alternativt er det helt fribærende takstoler, og dermed er ingen vegger i huset bærende.
Disse antakelsene mine forutsetter at det er takstoler på tvers av huset i hele husets lengde, dvs ingen vinkler på huset og/eller at takstolene plutselig bytter retning.
Så mistenker jeg sterkt at den røde enten er en bærende innervegg, alternativt er det helt fribærende takstoler, og dermed er ingen vegger i huset bærende.
Disse antakelsene mine forutsetter at det er takstoler på tvers av huset i hele husets lengde, dvs ingen vinkler på huset og/eller at takstolene plutselig bytter retning.
Sist redigert:
Renovator
· 797 innlegg
I og med at spennvidden er nærmere 8m føles det litt langt for å være totalt fribærende.Mikael_L skrev:Jeg mistenker sterkt at den grønne ikke i det hele tatt var bærende og dermed var det helt unødvendig med limtrebjelke der.
Så mistenker jeg sterkt at den røde enten er en bærende hjertvegg, alternativt er det helt fribærende takstoler og dermed er ingen vegger i huset bærende.
Disse mine antagelser forutsetter at det er takstoler på tvers av huset i hele husets lengde, dvs ingen vinkler på huset og/eller at takstolene plutselig skifter retning.
Jeg gjetter at den røde er bærende samt at i kjøkkenhjørnet sitter en eller annen slags avveksling for vrum, enten gjennom murpipe eller limtre/stålbjelke.
Ja, også jeg tror sterkt at den grønne ikke var bærende, samt at risikoen for at den røde er bærende er ganske stor.
Dog, jeg har 11 meter mellom yttervegger og frittbærende takstoler på tvers, på et ganske lavt skrånende tak. Så det kan meget vel være frittbærende hos deg. En limtrebjelke hele veien fra yttervegg i kortsiden til veggen ved kjøkkenbenken kan være en trygg løsning. Husk dog på å sørge for at stolpene som bærer limtrebjelken har tilstrekkelig støtte også.
Men om du kan komme opp på loftet og sjekke takstolenes konstruksjon og dimensjoner etc, så kanskje det går an å finne ut om de er frittbærende eller ikke.
Dog, jeg har 11 meter mellom yttervegger og frittbærende takstoler på tvers, på et ganske lavt skrånende tak. Så det kan meget vel være frittbærende hos deg. En limtrebjelke hele veien fra yttervegg i kortsiden til veggen ved kjøkkenbenken kan være en trygg løsning. Husk dog på å sørge for at stolpene som bærer limtrebjelken har tilstrekkelig støtte også.
Men om du kan komme opp på loftet og sjekke takstolenes konstruksjon og dimensjoner etc, så kanskje det går an å finne ut om de er frittbærende eller ikke.
Renovator
· 797 innlegg
Du kommer ikke til å ta bilde på loftet så vi kan se takstolene?Timca skrev:
Ville vært interessant å se om Thomasx har rett i at det ligger en limträbalk på loftet.
Jeg tror ikke at det ligger en limtrebjelke på loftet, det var big mike som skrev det. Jeg tror at den eller de to takstoler som går der over, er forsterket, hvis det er en bærevegg i midten. Det ser ut til å være en vanlig løsning, har jeg merket meg.Fjojtmehmet skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hulltaking i bærende teglvegg fra århundreskiftet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bärande vägg som kompenserar vid skjutdörrar i hjärtevägg?
Planlösningar -
Mockfjärds hus modell Trivsel utkik bärande väggar?
Planlösningar -
Second opinion angående "ikke" bærende vegg!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur ser jag om det är bärande vägg på ritning?
Utbyggnad och tillbyggnad