Hei!

Jeg lurer på om mønet på rekkehuset mitt kan være bærende slik at det kreves melding hvis jeg vil sette inn et lite vindu (modulmål 6*6) i det. Byggetillatelse trenger jeg ikke, det er sjekket.

Disse tegningene finnes tilgjengelig i byggetillatelsesarkivet:

Byggnadsritning över radhus med två våningar, visar planlösning och mått för varje husdel, inklusive bärande och icke bärande väggar. Tegning av rekkehus med to etasjer, viser plantegning og fasade med detaljer om romfordeling og veggtykkelse. Arkitekttegning av rekkehus med snitt gjennom gavlveggen, viser murtykkelse og interiørlayout for vurdering av bærende veggstruktur. Plantegning av rekkehus med flere rom og detaljer, inkludert trapperom. Viser husets struktur fra oven. Tumstock mot betongvegg, viser 20 cm høy del av gavelspiss.

Øvrig info:

Husets to etasjer er murt i 250 mm tykke ytongblokker

Mønet er murt av tynnere blokker, muligens 200 mm men ev. tynnere. Det kan ikke sees på utsiden om det er forskjell der pga. nyere fasade (mexistein på huskropp + tre i mønet) utenpå den ordinære pussede.

I trappen opp til loftet der gulvbjelkelaget hviler vises det at det mellom disse nivåene er en smalere/tynnere del ca. 20 cm høy hvor blokkene er enda tynnere, muligens 150 mm men ev. tynnere.

Siste foto viser tommestokken tett inntil mønets vegg stående på "hammarbandet" som gulvbjelkelaget ved trappen hviler på. Her vises den tynneste delen av veggen samt også forskjellen mellom mønets og huskroppens tykkelse.

Første takstol sitter ca. 15 cm innenfor mønets innside, totalt 6 stk. fordelt på husets bredde.

Kan man med hjelp av denne informasjonen avgjøre om det er bærende vegg eller mangler det info som gjør at det kreves et besøk av konstruktør på plass?

Takk for hjelpen!

Tilleggsinformasjon: To av fire gavler i lengdene har allerede vinduer. Har sett den ene byggesøknaden (kravd -73) og den inneholder kun fasadetegning, ingen byggetegninger. Bærende konstruksjon nevnes overhodet ikke verken i søknaden eller godkjenningen.
Byggesøkningsskjema for fasadeendring ved innsetting av gavlvindu, med detaljer om kostnadsberegning og vedlegg.
Gjaldt andre regler i 1973 eller kan man tenke at gavlspissen ikke ble ansett som bærende konstruksjon?

Er taket i liv med fasaden? i så fall klarer taket et utstikk på 15 cm fra takstolen. Men et problem er vel om fasaden kan holde seg selv over vinduet?

P Plutus skrev:
Er taket i liv med fasaden? i så fall klarer taket et utspring på 15 cm fra takstolen. Men et problem er vel om fasaden kan holde seg selv over vinduet?
Ikke beste bildet, men sammenlign med nedløpsrøret så ser du hvor mye taket stikker ut. Ca 20 cm kanskje?
Fasaden utenpå den murede veggen er opprinnelig pusset, men har nå på gavlspissen svart trepanel av samme type du ser på forsiden.

• Fasade med svart trepanel og utstikkende tak, sammenlignet med et nedløpsrør. Blå himmel og en lyktestolpe i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.