Hei, jeg tenkte å åpne opp kjøkkenet mitt litt ved å rive et par vegger. Jeg har sett på tegningene og er nesten helt sikker på at veggene jeg skal rive ikke er bærende.
Alle vegger ser ikke ut til å ligge under noen bjelke. Betyr det at de ikke er bærende? Materialet de er bygget av er lettbetong.
Veggene ser ikke engang ut til å være med på en eldre tegning (originaltegningen). Betyr det i seg selv at de ikke er bærende? Hva tror dere? Jeg legger ved tegningene nedenfor.
Hvem kan man kontakte for å få dette bekreftet? Har hørt at arkitekter kan vurdere det. Hvordan finner man en som tar på seg slike jobber?
grønn farge = leiligheten min rød farge = veggene jeg vil rive
Hør med en konstruktør. De kan regne på slikt. Kan være vanskelig å få tak i slike i våre trakter for en så liten jobb dog. Hvis veggen er bærende må du uansett ha en tegning fra en konstruktør som skal vedlegges din melding til kommunen.
Det føles derimot som at den ikke kan være bærende da veggene ikke engang finnes på opprinnelsestegningen nederst. Veggene ser ikke engang ut til å stå under noen bjelke. Men en bærende vegg kan kanskje være konstruert for å løfte betongplatene mellom bjelkene?
De røde veggene er med største sannsynlighet ikke bærende. Den eldre tegningen er en konstruksjonstegning eller mer spesifikt en bjelkelagstegning. Der pleier man vanligvis ikke å tegne inn detaljer som ikke har med den bærende konstruksjonen å gjøre.
Men jeg er ikke konstruktør, ikke engang ingeniør så jeg kan ikke love noe.
Et tips til, siden det ser ut til å være en flerbolig så trenger du tillatelse fra borettslaget eller utleier.
Kontakt også en bygningsinspektør i kommunen om de mener at det er en meldingspliktig endring...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.