Jeg lurer på om det skjuler seg bjelker som bærer opp bjelken i konstruksjonen, eller om bjelken i seg selv er frittliggende? Huset er 10x10 meter. 1 1/2 plan + kjeller og saltak. Tverrgående bjelke 250x100 parallelt med takstolene.
Spørsmålet blir nok mer om det går an å fjerne veggen som er 2100, noe som ville gjøre at bjelken får en fri lengde på 4300mm
Høyden fra gulv til bjelke er 2150.
Jeg kommer til å fjerne gipsplaten slik at vi kan se hvordan det er bjelkelagt innen en uke eller to.
Spontane ideer?

• Byggetegning av et hus med markert limtrebjelke (250x100 mm) og angitte lengder for ulike seksjoner. Diskusjon om fjernelse av en vegg.
  • Gulvplan med markerte dimensjoner for en vegg på 4300 mm og andre rom som sovrum og vardagsrum. Diskuterer om det er bærebjelker.
  • Interiørbilde av et rom med hvite vegger, et akvarium, og en døråpning. Bilder og lamper er montert på veggene. Veggens konstruksjon vurderes for endring.
  • Gang med åpen dør til kjøkken, synlig bjelke i taket, ytterdør til hage og opphengte klær. Vinduer gir utsikt til trær utenfor.
  • En stue med rørpeis og spisebord. Røde linjer tegnet for å markere mulig bjelkefjerning. Maleri og akvarium synlig, med lys fra vinduer.
  • Byggtegning i tverrsnitt som viser et bolighus med 1 1/2 plan, kjeller, sadeltak og en trapp.
  • Kjellerplan-tegning med markerte områder, vegger og flere angitte mål og komponenter, inkludert en plass for ikke-innredet kjeller og sluse-inngang.
Min første spontane gjetning er at søylene i kjelleren fortsetter opp til bjelken.

Man kan jo begynne med å regne baklengs. Hvilken last klarer en 10 m lang limtredrager med dimensjonen 100x250? Svaret er maks 40 kg per meter. Den er altså med sikkerhet ikke frittbærende hele strekningen. Kan den da bære over en åpning som er 4,3 m? Svaret er ja, om lasten på bjelken er høyest 500 kg per meter. Det føles som et grensevurdering. Jeg ville trenge å se en bedre seksjonsplan for å kunne vurdere det.

Tenk på å gjøre en melding om endring i bærende konstruksjon til din kommune, skulle det ikke holde kan du stå der uten en fungerende forsikring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.