Om innertaket ligger oppå veggen (noe jeg tror jeg kan ane) så er jo veggen satt opp etter innertaket. Om det er slik så er den jo ikke bærende.
I mitt hus mangler bærende vegger helt på overetasjen da takstolene er selvbærende. Derimot er noen av veggene i underetasjen bærende, men det er åpenbart hvilke disse er da de er i lettbetong mens de andre er laget med tynne lekter og gips.
Bare som en sammenligning...
I mitt hus mangler bærende vegger helt på overetasjen da takstolene er selvbærende. Derimot er noen av veggene i underetasjen bærende, men det er åpenbart hvilke disse er da de er i lettbetong mens de andre er laget med tynne lekter og gips.
Høres sannsynlig ut.pacman42 skrev:
Om innertaket ligger ovenpå veggen (slik jeg tror jeg kan ane) så er jo veggen satt opp etter innertaket. Hvis det er slik, så er den ikke bærende.
I mitt hus mangler bærende vegger helt på annen etasje da takstolene er selvbærende. Derimot er noen av veggene i første etasje bærende, men det er åpenbart hvilke disse er da de er i lettbetong mens de andre er laget med tynne stenderverk og gips.
Det er ikke alltid lettbetongen er bærende, men sannsynlig. Stendervegger likeså, men de kan ha blitt bærende da bjelkelaget etter en tid har seget sammen og henger på stenderne.
Det kan noen ganger være lett å avgjøre, andre ganger ikke.
Er det to-etasjes hus med valmet tak? Hvilken etasje er dine vegger? Klarer du å tegne opp en planløsning?A AndySa skrev:
Dessverre ser takstolene ikke ut til å være selvbærende, men står på minst bæreveggen dvs en vegg midt i huset.
Så har @pacman42 rett i at det ser ut til å være en vegg under bjelkelaget.
Himlingen bærer jo ingen vekt, den er jo bare foldet papp. Så hvis himlingen ligger på veggen, kan ikke veggen være bærende. Men...FreQa skrev:
...som allerede påpekt, feilaktige renoveringer kan jo gjøre at den trengs likevel.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Betongrester av bärande vägg kvar i gammalt golv - tips?
Golv -
Är väggen bärande? Enplans -76
Planlösningar -
Vill öppna vägg mellan kök och matplats - bärande?
Planlösningar -
Hulltaking i bærende teglvegg - tiltak? (K-tegninger vedlagt)
Bygningsfysikk -
Parallell vegg langs takstoler - Bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi