S
Du trenger konstruksjonstegninger for å kunne svare på det.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
ja jeg forstår, finnes dessverre ikke til dette huset!

Finnes det en plantegning? Marker hvilken vegg det er. Ta også bilder på loftet, for der kan man se hvor lasten fra taket går, om takstolene klarer det selv eller laster av på en innervegg.

S
A Sofsen skrev:
ja jeg forstår, finnes dessverre ikke til dette huset!
Næh? Har du mailet kommunen og spurt?

Om det ikke finnes, trenger du å ta inn en konstruktør som kan beregne laster og avgjøre om veggen er bærende.

Om innertaket ligger oppå veggen (noe jeg tror jeg kan ane) så er jo veggen satt opp etter innertaket. Om det er slik så er den jo ikke bærende.

I mitt hus mangler bærende vegger helt på overetasjen da takstolene er selvbærende. Derimot er noen av veggene i underetasjen bærende, men det er åpenbart hvilke disse er da de er i lettbetong mens de andre er laget med tynne lekter og gips.

Bare som en sammenligning...

pacman42 pacman42 skrev:
Om innertaket ligger ovenpå veggen (slik jeg tror jeg kan ane) så er jo veggen satt opp etter innertaket. Hvis det er slik, så er den ikke bærende.

I mitt hus mangler bærende vegger helt på annen etasje da takstolene er selvbærende. Derimot er noen av veggene i første etasje bærende, men det er åpenbart hvilke disse er da de er i lettbetong mens de andre er laget med tynne stenderverk og gips.

Bare som en sammenligning...
Høres sannsynlig ut.
Det er ikke alltid lettbetongen er bærende, men sannsynlig. Stendervegger likeså, men de kan ha blitt bærende da bjelkelaget etter en tid har seget sammen og henger på stenderne.
Det kan noen ganger være lett å avgjøre, andre ganger ikke.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Finnes det en plantegning? Marker hvilken vegg det er. Ta også bilde på loftet for der kan man se hvor lasten fra taket går, om takstolene selv klarer det eller laster av på en innervegg.
Slik ser det ut rett ovenfor! Finnes ingen plantegning dessverre.

• Loftsrom med trebjelker og isolasjonsmateriale, sett ovenfra. Ingen planløsning tilgjengelig.
  • Loftet over et rom med trebjelker og isolasjon. Ingen planløsning finnes ifølge innlegget.
  • Loftet med trebjelker og uisolert gullfiberbyggmatte plassert mellom strukturene. Mangler planritning.
A AndySa skrev:
Sånn ser det ut rett ovenfor! Fins ingen planløsning dessverre.
Er det to-etasjes hus med valmet tak? Hvilken etasje er dine vegger? Klarer du å tegne opp en planløsning?
Dessverre ser takstolene ikke ut til å være selvbærende, men står på minst bæreveggen dvs en vegg midt i huset.
Så har @pacman42 rett i at det ser ut til å være en vegg under bjelkelaget.

FreQa FreQa skrev:
Er det to-etasjes hus med valmt tak? Hvilken etasje er veggene dine? Klarer du å skissere en plantegning?
Dessverre ser det ut til at takstolene ikke er selvbærende, men står på minst hjertemuren, dvs. en vegg midt i huset.
Så har @pacman42 rett i at det ser ut til å være en vegg under himlingen.
Himlingen bærer jo ingen vekt, den er jo bare foldet papp. Så hvis himlingen ligger på veggen, kan ikke veggen være bærende. Men...
...som allerede påpekt, feilaktige renoveringer kan jo gjøre at den trengs likevel.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.