Hei,

Har et betong-rekkehus fra 50-tallet og lurer på om en av veggene er bærende. Har fått konstruksjonsberegninger fra men mangler relevant kunnskap til å tyde dem.

Om jeg forstår riktig så ligger det gulvbjelker mellom mine yttervegger og at ingen av innerveggene er bærende men tenkte at det er bra å være sikker...

Veggene jeg vil rive er markert i rødt
Plantegning av et rekkehus fra 50-tallet med rødt markerte innvendige vegger som vurderes for riving. Viser plassering av stuer, kjøkken og trapper.
og et utdrag fra konstruksjonsberegningen sier følgende
Konstruksjonsberegninger for treramme over grunnetasje, med diagram av gulvbjelke og bærende linje. Tabellen viser laster og materialdata.

Takknemlig om noen orker kaste et øye.

God sommer!

Beste svar

Bjelkelaget over første etasje spenner mellom de leilighetsskiljende veggene. Dine rødmarkerte vegger er derfor ikke involvert i noen form for bæring. Bjelkene har dimensjonen 6x10 tommer, ca. 150x250 mm, så det er kraftige karer. Det gir en godkjent nedbøyning men litt for høy svikt sammenlignet med dagens krav. Men hvor har du betongen?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Okay, godt å høre. Takk så mye!

Ang. betongen så er den blant annet i gulvet da vi var nødt til å pigge opp for å bytte avløpet.
Bjälklagsberäkning for byggprosjekt med vektfordeling av betong, kutterspån, eklanolit og mellamvegger, samt belastninger i kg/m².
Så er veggen mellom leilighetene tegl + puss.
Instruksjoner for byggematerialer: betong, armeringsstål og murverk med symboler for betong, teglstein, og isolasjon.

Men kanskje feil å si betonghus. Man kanskje sier steinhus?

Takk for svar uansett!

Steinhus er mye bedre. Betonghus gir assosiasjoner til 60-tallets og senere tiårs flerbolighus.

J justusandersson skrev:
Steinhus er mye bedre. Betonghus gir assosiasjoner til 60-tallets og senere tiårs flerbolighus.
(y) Da kjører vi på det fra og med nå

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.