Hei
jeg fortsetter renoveringen i leiligheten min og skal rive en vegg som etter mye om og men med "største sannsynlighet er bærende" det er uttalelsen fra Arkitekt/Konstruktør.
Nå har jeg imidlertid revet ned pussen på veggen og tilbake står trestolpene, nå blir jeg da usikker på om denne veggen virkelig er bærende.
Hvis man ser på bildene nedenfor (10,11) så er det bare ytterstolpene og de to stolpene ved døren som ligger tett inntil bjelken i taket.
Alle trestolpene (pilarene) ser like ut og er 15 cm brede og 6 cm tykke. Bjelken i taket er kun 6 cm tykk, høyden er maks 15 cm.
Er veggen virkelig bærende?
Jeg legger også ved en tegning av huset nedenfor, innringet i gult er leiligheten det gjelder (øverst med loft over) det røde innringet er veggen som jeg skal rive, ca 2,4 meter lang.
Den blå pilen på bildet viser den bekreftede hjertemuren.
Arkitekten er ikke helt sikker, men viser til at veggen finnes i alle etasjer foruten i bunnetasjen, noe som er litt merkelig (om jeg ikke har blitt feilinformert)
Han har da anbefalt følgende
stålbjelke HEA160 eller IPE180 i taket.
Limtrebjelker på 115x115
Grunnen til at jeg stiller spørsmålet her og vil ha deres gode innspill er om jeg skal søke en second opinion.. da jeg virkelig vil ha bekreftet at veggen er bærende og lurer også på om det ikke finnes alternativ til avbæring.
jeg fortsetter renoveringen i leiligheten min og skal rive en vegg som etter mye om og men med "største sannsynlighet er bærende" det er uttalelsen fra Arkitekt/Konstruktør.
Nå har jeg imidlertid revet ned pussen på veggen og tilbake står trestolpene, nå blir jeg da usikker på om denne veggen virkelig er bærende.
Hvis man ser på bildene nedenfor (10,11) så er det bare ytterstolpene og de to stolpene ved døren som ligger tett inntil bjelken i taket.
Alle trestolpene (pilarene) ser like ut og er 15 cm brede og 6 cm tykke. Bjelken i taket er kun 6 cm tykk, høyden er maks 15 cm.
Er veggen virkelig bærende?
Jeg legger også ved en tegning av huset nedenfor, innringet i gult er leiligheten det gjelder (øverst med loft over) det røde innringet er veggen som jeg skal rive, ca 2,4 meter lang.
Den blå pilen på bildet viser den bekreftede hjertemuren.
Arkitekten er ikke helt sikker, men viser til at veggen finnes i alle etasjer foruten i bunnetasjen, noe som er litt merkelig (om jeg ikke har blitt feilinformert)
Han har da anbefalt følgende
stålbjelke HEA160 eller IPE180 i taket.
Limtrebjelker på 115x115
Grunnen til at jeg stiller spørsmålet her og vil ha deres gode innspill er om jeg skal søke en second opinion.. da jeg virkelig vil ha bekreftet at veggen er bærende og lurer også på om det ikke finnes alternativ til avbæring.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Landshøvdingehus? Har du en seksjonstegning også?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Helt klart et Landshøvdingehus på Sjömansgatan i Majorna i Göteborg! Veggen er en plankvegg i originalutførelse. Den må betraktes som bærende. Bjelkene i bjelkelaget over loftet er trolig skjøtet gjennom overlapp som kan berøre flere vegger. Det er ikke særlig systematisk bygd. Derimot synes jeg at konstruktøroppgaven om en HEA 160 ståldrager er voldsomt overdrevet med hensyn til veggens begrensede lengde. Det virker som om noen har tatt en sjanse snarere enn regnet. Litt mistenkelig.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Riva vägg/ bärande eller ej
Planlösningar -
Är väggen bärande eller ej?
Planlösningar -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag bli säker på om innervägg är bärande eller inte?
Utbyggnad och tillbyggnad