Jeg ønsker å sette inn en dør mellom soverommet og garderoben i overetasjen, slik at man kan gå den veien i stedet for via balkongrommet.
Dvs, ta opp en dør ved rød markering og tette igjen ved grønt. Blått er allerede gjenmurt og trappehuset til høyre er revet med trappen innendørs i stedet. Planløsning og rominndeling stemmer altså ikke helt. Jeg finner imidlertid ingen nyere digital tegning...
Veggen det gjelder er 260 cm.
Det er jo ingen vegg rett under, men man ser veggen i tverrsnittet.
Innervegg finnes imidlertid bare i denne tredjedelen av huset, ikke lenger til høyre.
Bak sponplaten er det så vidt jeg kan se massivt tre, så dypt som jeg har boret.. tømret vegg...?
Om jeg fjerner gulvlisten, kan jeg skyve inn et papirark under den nederste bjelken, i alle fall ca. 6 cm. Om det er sponplaten jeg støter på, eller noe annet, vet jeg ikke.
Her ser man hullet jeg vil tette igjen, og veggen der jeg vil ha dør:
De store skrå bjelkene tenkte jeg ikke å sage av
For moro skyld, et bilde på loftet over balkongrommet og bort mot rommet over veggen. Ingenting rett fra taket hviler på veggen, men kanskje bjelkelag tvers over (ovenfra og ned på tegning).
Tankene om dette verdsettes! Er denne veggen sannsynligvis bærende?
Takstolene går ned i kneveggene (garderoben, loftet) og du kan ikke fjerne dem. Men du kan trolig lage en døråpning mellom to takstoler. Forutsatt da at det ikke er tømmer, men plankevegg.
Den grønne kan vel ikke gjerne slutte midt i luften, den bør enten gå sammen med den røde eller gå ned i gulvet. Knipete konstruksjon uansett, så det kan være best at en byggkonstruktør ser på stedet.
Du har rett, det kan den ikke gjerne gjøre, jeg hadde sett feil. Det er den grønne bjelken på takstolen på loftet som går videre ned til det røde innendørs. Den er kledd bak to høvlede planker, noe som gjorde at jeg tok feil av dem for den to røde på loftet.
Jeg har dessuten kommet frem til at det bare (?) finnes tre takstoler i takkonstruksjonen:
De går i kryss og oppå disse ligger bjelker i møne (en på hver side av skorsteinen). Langs hele taket går ytterligere bjelker og på disse ligger takbordene (30x175mm), stående. Så kommer takpappen.
Ved gavlen som mangler takstol er bjelkene i stedet felt direkte inn i veggen som jeg gjetter er laftet av ganske tykt treverk.
Den eventuelle bærende funksjonen som veggen som jeg vil sette en dør i har, finnes jo bare i ca 1/3 av huset. Hvordan kan resten klare seg?
Det har stått i hundre år, så jeg er ikke så bekymret for at det er helt feil.
Siden du syntes at det så litt uvanlig ut er jeg nå også nysgjerrig på byggemåten av taket og lurer på om det har noe navn..?
Nye hull er saget opp og det viser seg at det ser ut til å være spontede planker, ca 14 cm høye bak sponplaten, antagelig ca 6 cm tykke.
Det er gliper mellom plankene, noe jeg tenker tyder på at de ikke er lastet. Enig? Ellers ville jo lasten ligget kun på fjæren hvis noten er så grunn at plankene ikke kan presses helt sammen -- men det ville vært en merkelig måte å lage spont på, synes jeg.
Hvis jeg lar den øverste planken være og har døren under, vil den riktignok bli litt lav, men man vil uansett måtte bøye seg gjennom døren.
Hva tror dere? Kan jeg gjøre noe ytterligere på egen hånd for å undersøke?
Hvor står huset? Jeg gjetter på Medelpad eller Ångermanland. Hvis det er et gammelt tømret hus, pleier hjerteveggen å være tømret helt opp til mønet ved siden av skorsteinsmuren. På den ligger deretter mønet samt de andre bjelkene halvveis ned, og på dem ligger deretter taket. Noen ganger er imidlertid kneveggene tømret og da bærende, men det kan da synes oppe på loftet. Sånn virker det ikke å være hos deg.
Vet du om rommet i midten av overetasjen som er mot langsiden er originalt, eller om det er laget senere? Altså det rommet der du vil tette igjen åpningen.
Huset står i Göteborgregionen og rommet du sikter til er et balkongrom med flatere tak enn på resten av huset, og full ståhøyde i hele rommet. Over "veranda" på tegningen finnes altså en balkong.
Jeg vet ikke helt når den kom til eller om den er original, skal se om jeg finner noen gamle bilder. Det er ikke noe nytt påfunn i hvert fall.
Jeg synes det ser ut som om du har et åstak, altså et antall langsgående åser som man deretter har lagt bord på. Det jeg er bekymret for er opplegget. Åsene pleier som sagt å ligge på en hjertevegg i midten, men der du har balkongrommet finnes ingen slik vegg. Jeg gjetter at det rommet er kommet til i ettertid. Man ser også på bildene dine at takkonstruksjonen ser ut til å være laget av mer moderne trevirke. Altså har man (forhåpentligvis) laget en annen form for opplegg for åsene og det er nok det du må finne ut av hvordan er gjort før du setter i gang med å rive i veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.