Hei!
Finnes det noen vennlig sjel som kan gjøre en vurdering?
Info:
Løsning:
Finnes det noen vennlig sjel som kan gjøre en vurdering?
Info:
- 3 planhus fra 1928 (inkl. kjeller)
- Fjerne 1,35m bærende vegg i kjelleren
- 0,65m er allerede åpent, så det er et totalt spenn på 2m
- Høyden fra gulv til tak er bare 2,05m så vil helst unngå en 160mm bjelke eller lignende.
- Legger ved bilder av veggen og plantegningene. Samt plantegning før husets venstre del ble tilbygget)
Løsning:
- I stedet for en ståldrager eller limtrebjelke, vurderer jeg å fjerne veggen og kun sette en søyle i midten (1m inn) som ville støtte nåværende bjelkelag direkte.
- Ser dere noe problem med denne løsningen?
- Har dere en bedre løsning uten at man må dukke?
- Hva anbefales for søyle til dette hvis løsningen er ok?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er det du vil oppnå? En enkel løsning er å sette søyler under gulvbjelkene, kanskje bare 2 stk.
OK, takk! Det eneste jeg prøver å oppnå er å få inn mer lys og åpnere flate, men samtidig ikke for lavt i taket så man slår hodet. Hvis 1 søyle er nok uten å sette en bjelke horisontalt mot gulvbjelken, så vil det fungere som en løsning. 2 stk søyler på 2m åpning der man trenger å passere blir litt trangt.J justusandersson skrev:
Hvis jeg setter en 115x115 limtre som støtte i midten burde vel det fungere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En 115x115 limträpilar klarer i dette tilfellet mer enn 15 tonns sentrisk last, så den duger garantert. Man må sjekke at gulvet også tåler den punktlasten. Jeg tror det gjør det. Fra seksjonstegningen fremgår det nok at det finnes en betongsåle akkurat der under gulvet. Nabobjelkene må fortsatt ha støtte fra veggen.
Takk justusandersson, har dessverre ikke seksjonsplanene fra originalbygget, men det føles betryggende å få søylen bekreftet av deg i hvert fall, kanskje en 90x90 også er nok (har merket dine seriøse og andre gode innlegg for lignende spørsmål). Hvis du har tips om hvordan man best fester bjelken i betongen så gi gjerne beskjed. Funderte på en "betongkloss" med noe som skiller for å unngå fuktvandring.J justusandersson skrev:En 115x115 limtresøyle tåler i dette tilfellet mer enn 15 tonns sentrisk last så den er utvilsomt tilstrekkelig. Man må sjekke at gulvet også tåler den punktlasten. Jeg tror det gjør det. Fra seksjonsplanen fremgår det nok at det finnes en betongsåle akkurat der under gulvet. Nabobjelkene må ha fortsatt støtte fra veggen.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
90x90 går også bra. Tåler mulige laster med god margin. Betongkloss med inngjuttede beslag samt syllpapp tror jeg kan være en god løsning.
Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Er disse "hjertemurer" bærende
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Limtresøyle for avlastning av bærende vegg.
Bygningsfysikk -
Bærende hjertevegg eller?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er denne bærende balkongstolpen for skjev?
Bygningsfysikk -
Sprekker i bærende søyle.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi