Hei
Jeg holder på med oppussing hjemme og er interessert i å utvide en av døråpningene i skilleveggen mellom kjøkkenet og stuen.
Døråpningene er 80cm brede og det er 50cm fra overkanten av døråpningen til taket, og veggen er 15cm tykk bortsett fra søylen som er 20cm.
Det er ren betong rundt døråpningene, så det er ingen bjelke eller noe, veggen kom sikkert i ett stykke med døråpningen da det ble bygget. Derimot er det armering over døråpningene.
For info er det en boligblokk på fire etasjer og jeg har kjelleretasje samt 1. etasje i bygget.
Hvordan er mulighetene for å utvide en av døråpningene?
Jeg overser alle formelle aspekter ved problemet. Forekomsten av en søyle antyder at husets bærende system kunne være en form for søyle/dekkesystem. Om så er tilfelle burde en utvidelse være mulig. Deretter gjelder det å oppnå sikkerhet om dette, noe som rimeligvis krever at du ansetter en konstruksjonskonsulent som kan dokumentere forholdene og beskrive hvordan det skal gjøres.
Og for å ta noen formelle aspekter så krever inngrep i veggene tillatelse av styret og inngrep i bærende konstruksjoner dessuten byggemelding.
[lenke]
Ja, akkurat som Birgit skriver er det!
Vi lagde en ny døråpning i en borettslagsleilighet vi bodde i tidligere, og der hadde flere beboere gjort det samme, så styret kunne godkjenne åpningen direkte.
Da vi senere renoverte en annen borettslagsleilighet måtte vi ta inn en konstruktør (ca. 6000 kr) for å få vite at vi ikke kan lage åpning fordi konstruksjonstegningene til slutt viste seg å være feilaktige...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.