Jeg har et knippe kraftige bjelker i flere rom i sommerhytta. De går tvers over hele rommet men går ikke hele veien ut i veggkonstruksjonen, isteden er de festet med kraftige bolter opp på loftet, se bilder.
Innertak av trepanel med synlige, kraftige trebjelker som strekker seg tvers over rommet, delvis festet ved skjøter nær vinduene. Kraftige trebjelker festet i taket med bjelker og bolter, sett i et rom i en sommerhytte. Kraftig brun bjelke med festes med stor bolt i taket på en hytte, diskuteres om den er bærende eller kun dekorativ.

Er disse bjelkene en del av noen bærende konstruksjon eller hva har de for funksjon? Kun for syns skyld? Holder de oppe innertaket?
Jeg vil gjerne fjerne alle bjelker men trenger å vite hvorfor de er der først. Noen som har noen idé?

takk

Jeg er helt sikker på at de er ren dekorasjon. Takpanelet er jo montert først og bjelkene er festet med bolt i en annen bjelke. Ta deg opp på loftet og se hvordan det ser ut der.

Om du skrur ut boltene faller de altså ned? Ingen innfesting mot veggen og ingen stolper som holder dem oppe?
Og takpanelet har skjult innfesting og ligger rett over rommet oppå bjelkene, dermed satt på plass før disse?
Hva skulle de i så fall kunne bære opp?

J justusandersson skrev:
Jeg er helt sikker på at de er ren dekorasjon. Takpanelet er jo montert først og bjelkene er festet med bolt i en annen bjelke. Ta deg opp på loftet og se hvordan det ser ut der.
Takpanelet er faktisk montert mellom bjelkene men et lag plywood er satt ovenfor bjelker og panel. Jeg mistenker også at det er ren dekorasjon men de er så kraftige og tunge (jeg har tatt ned en) så man blir jo litt undrende...

Anna_H Anna_H skrev:
Om du skrur ut boltene faller de altså ned? Ingen innfestning mot veggen og ingen stolper som holder dem opp?
Og takpanelet har skjult innfestning og ligger rett over rommet på toppen av bjelkene, dermed satt på plass før disse?
Hva skulle de i så fall kunne bære opp?
Ja, bjelkene faller ned, en er allerede fjernet:
Tung trebjelke i taket med stor bolt og mutter, en del av konstruksjonen er fjernet, viser overdimensjonerte byggematerialer.
Det er akkurat min tanke også, hva skulle de kunne bære opp.
Det er bare det at konstruksjonen er så kraftig og overdimensjonert for å være bare pynt. Kraftige bolter med muttere og bjelker som er veldig kraftige og tunge...

Merkelig løsning. Kan det være slik at takpanelet er spikret ned i disse bjelkene? At man har gjort dette fordi det tidligere vindbjälklaget har begynt å buke ned og man vil ha et plant innertak.

Det kan også være slik at det er en forsterkning av tidligere konstruksjon og at skruene er tverrkraftsforbindere, men da er det merkelig at takpanelet ligger imellom.

Det er ikke slik at disse bjelkene er nederdelen av takstolene og de gjenget stengene går opp i takstolene. Dvs at bjelkene holder mot utgående krefter.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Du bør nok gå opp og sjekke på loftet hvordan det ser ut, hvis du ikke allerede har gjort det.

P petterovski skrev:
Du bør nok gå opp og sjekke på loftet hvordan det ser ut, om du ikke allerede har gjort det.
Men det er jo et utrivelig sted fylt med edderkopper og søppel!
Dere har naturligvis rett, jeg kommer tilbake.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vært oppe og sett på loftet nå. Boltene går opp gjennom undertaket og er festet i lekter som ligger på tvers mellom takbjelkene.
To trebjelker med bolter og en ski som ligger på et loft med isolasjon rundt.
Disse lektene ligger helt løst og er ikke på noen måte festet i bjelker eller annet.
Med andre ord konkluderer jeg med at hensikten med mine bjelker bare er dekorativ, og at jeg uten problemer kan fjerne dem.
Ingen som har en annen oppfatning håper jeg?
Takk for hjelpen alle som har engasjert seg.

Synes at det ser ut som et gammelt trist innertak bak bjelken, dvs takpanelet kan absolutt IKKE være spikret ovenfra loftet.

Fjern skrapet!

Staffans2000
Dekorasjon.
Men en veldig velgjort sådan. Et tips er å sandblåse bjelkene, lasere dem, og montere tilbake allesammans.
Summa sumarum: Fine bjelker. Stygg farge.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dekorasjon.
Men en veldig godt laget sådan. Et tips er å sandblåse bjelkene, lasere dem, og montere dem tilbake allesammen.
Summarum: Fine bjelker. Stygg farge.
Takk for tipset, men rommet føles altfor trangt og lavt under taket med bjelkene på plass. De må bort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.