Jeg vurderer å gjøre en takløft og dermed få en etasje til på vår sommerhytte. Derfor har jeg begynt å se på nåværende bærende konstruksjon som med stor sannsynlighet trenger forsterkes.

En idé som jeg vil prøve her i forumet er at jeg vurderer en rammeverkskonstruksjon som skal bære opp den øvre etasjen. Tanken er at rammeverkskonstruksjonen skal bygges innenfor eksisterende veggstendere, dels for å få rammeverket synlig innvendig. Nå til mitt spørsmål, er det passende å ha en bærende konstruksjon på gulvbjelkene og dermed ikke direkte ovenfor eksisterende svill?

Jeg legger ved et bilde som beskriver selve ideen.

• Diagram over bærende konstruksjon med rammeverk; viser nye og eksisterende syller, veggregler, og bjelker for utvidelse av et sommerhus.

Beste svar

Jeg forstår din tanke om å slippe å lage hull i gulvet og på den måten ta en snarvei. Prinsipielt synes jeg løsningen er tvilsom. Det beste er om lastene fra påbygget kan føres ned direkte til grunnmuren. Det er mulig at det går, men det avhenger helt av hvor store lastene blir. Det finnes klare grenser for hvor høyt trykk man kan tillate på bjelkenes langsider. I en regelvegg fordeles lastene på mange reglar. Med en stolpekonstruksjon blir de mer konsentrerte.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.