Hei,

Skal installere peisinnsats i åpne peisen. Har imidlertid støtt på problemer. Tydeligvis er min åpne peis av mindre modell, da den eneste peisinnsatsen som ville passe er keddy 1001. Den er sikkert bra, men dyr. Det er en grov vertikal jernpinne som er i veien for å åpne dørene på alle andre modeller jeg har sett på.

Går den an å fjerne? Eller er den bærende?

Den er sveiset i en ramme ovenfor, nedenfor ser det ut som den delvis står på platene, delvis har en spiss som går ned gjennom platen. Får inn et papir mellom platen og jernpinnen nedenfor, men ikke gjennomgående. Det går enkelt å rikke på pinnen 1 mm sideveis nede, så det får meg til å gjette at den ikke er bærende. Men tør ikke fjerne den uten å spørre noen med bedre kunnskap først.

Takk,
Justus

• Vertikal jernpinne i en åpen peis, festet til en ramme øverst. Bakgrunnen viser mursteinsvegger.
  • En grov vertikal metallstang i en peis, med et ark papir plassert ved siden, viser potensielle problemer ved montering av spilkassett.
  • Åpen peis med en vertikal jernstang i midten, delvis plassert på murverk. Peishyllen har hjerteformet dekorasjon.
BirgitS
Det er nok vanlig at søylen under hjørnet er bærende. Det blir ganske stor last der ute i hjørnet.

• Liker
Brewtal
  • Laddar…
Fremfor alt er vel muring som legges horisontalt på den måten dårlig på å ta opp krefter i retning nedover, det er derfor peishyllen er plassert på en jernbjelke.

Som alternativ kunne man nok fikse noen form for skråstivere alternativt bue i stedet for en sentral stolpe for å kunne ha åpne dører i midten.
Eller mure om kappen så den hviler på en selvbærende hvelv.

R Räknenisse skrev:
Fremfor alt er vel muring som legges horisontalt på den måten dårlig på å ta opp krefter i retning nedover, det er derfor peiskransen er plassert på en jernbjelke.

Som alternativ kunne man nok fikse noen form for skråstivere alternativt bue i stedet for en sentral stolpe for å kunne ha åpne dører i midten.
Eller mure om kappen så den hviler på et selvbærende hvelv.
Takk for svar. Vurderte også å erstatte med skråstivere. Kanskje sikreste og enkleste alternativet. Jeg kan jern bedre enn muring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.