Tidligere eiere åpnet opp mellom kjøkken og stue i vårt rekkehus.
De har latt være to stolper, og åpningen er ca. 3m.
Før dette var det altså en vegg (bærende).
Hva jeg kan se så er bjelken bøyd - man ser det klart og tydelig når man står på en stol og ser oppe ved innertaket.
Det har vært slik siden 2009, og jeg kjøpte i 2014.
(Kan ikke si om bjelken ble bøyd fra 2009)
Spørsmålet er om jeg bør/må gjøre noe med det? Det har klart seg i mange år, men av og til funderer man litt ekstra og blir nervøs.
Hvor farlig er det med bøyd bjelke?
Mitt eneste alternativ ved tiltak er å bygge opp og bygge en vegg. Andre løsninger som ny bjelke etc. blir dessverre ikke pent (lav takhøyde) samt krever store inngrep. En vegg er smidigst, men ødelegger åpen planløsning.
Hvordan skal jeg tenke?
Ovenfor er innredet loftetasje.
Nedbøyningen trenger jo ikke å være en feil selv om den er synlig for det blotte øye. Mål hvor mye du har og mål eksakte spennvidden så kan forumet hjelpe med om det er innenfor toleransene.
Jeg antar at det ligger en bjelke der inne - men som sagt, har ikke brutt opp og sett.
Når man banker hører man tydelig at det er tre bak gipsen, merkes også ved skruing.
Total åpning mellom vegg/stolpe 240cm.
I midten er bjelken ca 7mm lavere i høyde enn på sidene.
Ved dimensjonering av bjelkelag og andre bygningsdeler er tommelfingerregelen at maksimal godkjent nedbøyning er spennvidden/400. Du er i prinsippet ved den øvre grensen. Er dette gjort som en bevisst handling ser jeg ikke noe større problem enn det estetiske om dette er synlig med det blotte øye.
Neste steg ville være å sjekke at dimensjoneringen ser rimelig ut og at innfesting av bjelken ser bra ut. Kan du ta noen bilder ovenfra?
Jeg gjetter på at de har revet veggen og presset opp en 75x75 bjelke mot taket, noe som har vært altfor svakt. Det ser nemlig ut som den er kledd med et par planker på hver side.
Jeg ville sannsynligvis ha satt stempler på begge sider, revet bort dritten og skjært opp indre taket hvis dette ikke er gjort. Da kunne man med letthet sette inn en 90x225 limtrebjelke etter at man har løftet opp taket til riktig nivå.
Du ville da ikke mistet noe takhøyde ved passasjen med tanke på skrotet som i dag er der bygger trolig nesten like mye, samt at takhøyden øker om du trykker opp taket.