Hei,

Vurderer å rive en vegg i leiligheten min som er bygd i 1929. Har sett over tegningene på huset og bjelkelagene men har vanskelig for å avgjøre om veggen er bærende eller ikke. Veggen er ca. 10 cm tykk og er for det meste laget av betong eller murstein (stum ved banking) - bortsett fra ca 1 meter som er laget av gips (muligens dekker en tidligere dør eller lignende).

Tenker å ta inn en konstruktør før jeg gjør noe - men før jeg gjør en formell utredning, vil jeg gjerne få innspill fra noen med mer kunnskap om emnet (f.eks. om veggen er åpenbart bærende/ikke bærende). Se vedlagte bilder på hvilken vegg det er og hvordan takbjelkelaget på loftsetasjen ser ut.

Setter pris på all hjelp - takk!

• Bygningstegning av leilighet fra 1929 med markering av vegg planlagt for riving, uthevet i rødt.
  • Ritning av vindsvåningens takbjälklag från en byggnad från 1929, med handskrivna anteckningar og markeringar.
Sist redigert:
Det ser ikke ut som en bærende vegg, huset har søyler som bærer. En første test er å knakke med knoken på ulike vegger, hører man en klang er veggen trolig ikke bærende, derimot er en bærende vegg av betong helt stum.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.