Vi hadde tenkt å erstatte et vindu med en ny ytterdør og vil gjerne ha en dobbeldør. Kruxet er at vinduet er 130cm bredt, noe som blir for smalt, så derfor vil vi utvide åpningen.
Jeg begynte å banke ned pussen og fant da en betongbjelke, eller egentlig to som er ca 3cm brede/dype med en fuge imellom på ca 3cm.
Huset er 1,5-plan og denne delen av huset ble bygd -45. Ville det vært mulig å støtte opp langs ytterveggen og deretter erstatte eksisterende betongbjelke med en bredere? (eller stålbjelke)
Vi får vel la noen regne på det, men jeg er interessert i arbeidsprosessen og eventuelt gjøre inngrepet selv.
Neste spørsmål er hvor bred dobbeldør det er passe å gå gjennom? Holder det med en 15 bred dør eller føles det for smalt?
Jeg begynte å banke ned pussen og fant da en betongbjelke, eller egentlig to som er ca 3cm brede/dype med en fuge imellom på ca 3cm.
Huset er 1,5-plan og denne delen av huset ble bygd -45. Ville det vært mulig å støtte opp langs ytterveggen og deretter erstatte eksisterende betongbjelke med en bredere? (eller stålbjelke)
Vi får vel la noen regne på det, men jeg er interessert i arbeidsprosessen og eventuelt gjøre inngrepet selv.
Neste spørsmål er hvor bred dobbeldør det er passe å gå gjennom? Holder det med en 15 bred dør eller føles det for smalt?
Jo, så blir det vel antagelig, det påvirker jo hvor stort uttaket blir. Spørsmålet er om det kan være nok å stive opp langs veggen under inngrepet? Siden det er her bære-bjelken sitter per i dag, så burde den være her inne det bærer, eller tenker jeg feil da?BirgitS skrev:
Jeg tenker at veggen trenger å bæres av midlertidig fra laster fra takstoler/mellombjelkelag under inngrepet. Mursteinene ovenfor vil sannsynligvis henge igjen den korte tiden, så det er jeg ikke bekymret for.BirgitS skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hulltaking i bærende teglvegg fra århundreskiftet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hulltaking i bærende teglvegg - tiltak? (K-tegninger vedlagt)
Bygningsfysikk -
Avveksling ikke-bærende teglvegg
Felle inn elbokser i bærende teglvegg
Bärande tegelvägg?
Stenhus