Hallo godt folk, føler at jeg må stille noen spørsmål til dere "eksperter" på forumet!
Vi har tidligere i år bygget en 1,5-plans villa med uinnredet loft. Nå skal vi ta tak i overetasjen og det største problemet jeg har akkurat nå er hvordan vi skal bygge opp bjelkelaget for badet. Som det ser ut i dag, har vi C24 220x45 cc60 i bjelkelaget med en maks spennvidde på 4,0 m. Vi skal ha, foruten wc, servant og dusj, et badekar (normalstort ca. 170 cm langt) på badet.
Jeg har en følelse av at som bjelkelaget ser ut i dag, tåler det 200kg/m2, men hvis man regner med takgips+gulvspån, vannbåren gulvvarme, flytsparkel og keramiske plater, så er vel bare disse ca. 100 kg? Betyr dette i så fall at det bare er 100kg/m2 igjen? Eller tenker jeg helt feil?
Da burde jeg muligens trenge å forsterke bjelkelaget med ytterligere et par, tre bjelker så vi får til cc30 i det minste der badekaret skal stå? Har lest en del om kortlinger, men det føles ikke som det burde gi noen større effekt? Spesielt ikke når man uansett må kappe ut en del av dem for å få inn avløpsrørene. Det føles som at for å oppnå riktig holdfasthet, så kreves det at jeg setter inn et par, tre stk. 4,0 m bærende 220x45 i samme retning som øvrige for å få til cc30 under badekaret. Jeg vil virkelig ikke ha noe svikt i badet
Legger ved en tegning på bjelkelaget samt plassering på badet.
Vi har tidligere i år bygget en 1,5-plans villa med uinnredet loft. Nå skal vi ta tak i overetasjen og det største problemet jeg har akkurat nå er hvordan vi skal bygge opp bjelkelaget for badet. Som det ser ut i dag, har vi C24 220x45 cc60 i bjelkelaget med en maks spennvidde på 4,0 m. Vi skal ha, foruten wc, servant og dusj, et badekar (normalstort ca. 170 cm langt) på badet.
Jeg har en følelse av at som bjelkelaget ser ut i dag, tåler det 200kg/m2, men hvis man regner med takgips+gulvspån, vannbåren gulvvarme, flytsparkel og keramiske plater, så er vel bare disse ca. 100 kg? Betyr dette i så fall at det bare er 100kg/m2 igjen? Eller tenker jeg helt feil?
Da burde jeg muligens trenge å forsterke bjelkelaget med ytterligere et par, tre bjelker så vi får til cc30 i det minste der badekaret skal stå? Har lest en del om kortlinger, men det føles ikke som det burde gi noen større effekt? Spesielt ikke når man uansett må kappe ut en del av dem for å få inn avløpsrørene. Det føles som at for å oppnå riktig holdfasthet, så kreves det at jeg setter inn et par, tre stk. 4,0 m bærende 220x45 i samme retning som øvrige for å få til cc30 under badekaret. Jeg vil virkelig ikke ha noe svikt i badet
Legger ved en tegning på bjelkelaget samt plassering på badet.
Det dere ser i midten på tegningen er en vindavstivning i taket samt doble takstoler i ytterkant der trappen skal monteres i hulrommet ovenfor badet. Disse kanskje også hjelper til når vi skal gjøre badet? Takknemlig for alle tenkelige svar 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
200 kg/kvm er nyttig last, dvs samlet vekt av mennesker og innredning. I tillegg kommer konstruksjonens egenvekt. Det største problemet er at spennvidden er for stor i forhold til bjelkenes dimensjoner, noe som skaper et sviktproblem. Det er ubehagelig og dessuten et ekstra problem på et bad med keramiske fliser på gulvet. Det problemet løses bare marginalt med å legge inn gulvbjelker med samme dimensjon midt mellom de eksisterende. Derimot øker man selvsagt bjelkelagets evne til å bære større laster gjennom en mindre avstand mellom bjelkene. Hva som er mest hensiktsmessig tiltak avhenger av hvordan det ser ut og hvor langt dere har kommet i arbeidet. En mulighet er å legge inn limtrebjelker mellom de eksisterende gulvbjelkene. Velger dere dimensjonen 90x225 mm vil disse ta over bæringen av gulvet fra de eksisterende bjelkene fordi neste lag vil komme 5 mm høyere. Det laget må bestå av et plate-materiale som er tilstrekkelig stivt, for eksempel k-plywood, 21 -24 mm.
Hei, takk for svar. Vi har ikke gjort noe som helst ennå, men er akkurat i startgropa for å sette i gang prosjektet, og da var tanken min å begynne med gulvspånplaten slik at man kan bevege seg der oppe. Akkurat nå ligger det bare isolasjon i bjelkene..
Men hvis jeg forstår deg riktig, så ville det altså ikke hjelpe å legge inn noen ekstra 220x45 for å oppnå cc30 siden spennvidden uansett blir den samme? Hvis man tenker seg å legge inn 225x90 under hele baderomsgulvet, mener du at de skal bære opp baderommet i stedet? Skal man legge dem cc60, eller skal man legge til flere med cc30?
Men hvis jeg forstår deg riktig, så ville det altså ikke hjelpe å legge inn noen ekstra 220x45 for å oppnå cc30 siden spennvidden uansett blir den samme? Hvis man tenker seg å legge inn 225x90 under hele baderomsgulvet, mener du at de skal bære opp baderommet i stedet? Skal man legge dem cc60, eller skal man legge til flere med cc30?
Jeg fant nettopp en tegning på takstolen, og nå forstår jeg det som at man jo regner spennvidden fra støttebenet..? In that case så blir spennvidden kun ca. 2,5 m. Da bør jeg vel ikke behøve å forsterke bjelkelaget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Støttefotens oppgave er å ta hånd om en del av takstolens laster, først og fremst snølast, slik at beinets dimensjoner ikke blir for store. Det resulterer i en punktlast på gulvbjelken. Det senker ikke spennvidden. Derimot påvirker skråtaket sviktvurderingen noe. Det er rett og slett ikke mulig å stå på midten av en gulvbjelke. Når jeg kontrollerer svikten ut ifra disse endrede opplysningene, kommer jeg frem til at 45x220 fortsatt er for spinkelt. Hvis det er slik at du har et antall 45x220 c/c 600 hvor taket i etasjen under er festet, synes jeg at mitt forslag med limtredragere er best. Takstolene er beregnet etter snøsone 3,5 som betyr et sted langs Nordlands-kysten. Det er all grunn til å unngå underdimensjonering.
Bransjereglene om baderomsbygging er nettopp bransjeregler, utformet av bedrifter som vil selge fliser. De er ingen bygningsnormer. Et problem med dem er at de forutsetter visse konvensjonelle materialvalg, som ikke alltid leder til optimale valg.
Bransjereglene om baderomsbygging er nettopp bransjeregler, utformet av bedrifter som vil selge fliser. De er ingen bygningsnormer. Et problem med dem er at de forutsetter visse konvensjonelle materialvalg, som ikke alltid leder til optimale valg.
Hei!
Jeg fikk svar fra den konstruktøren som laget takstolene og de ekstra bjelkene, og hun svarte:
"Det vi pleier å gjøre når det er baderom er å sette bjelkene på cc 300 mm, og da støtter man opp for lastene siden man halverer lastbredden."
Jeg antar at jeg bør kunne stole på henne.
Jeg fikk svar fra den konstruktøren som laget takstolene og de ekstra bjelkene, og hun svarte:
"Det vi pleier å gjøre når det er baderom er å sette bjelkene på cc 300 mm, og da støtter man opp for lastene siden man halverer lastbredden."
Jeg antar at jeg bør kunne stole på henne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hun har bare svart på halve spørsmålet. Jeg er helt enig i at en dobling av bjelkene på c/c 300 mm innebærer en halvering av lastbredden, noe jeg for øvrig har skrevet i mitt tidligere svar. Det hun ikke berører er sviktproblematikken, som man ikke løser med flere like bjelker. Å legge inn limtre mellom de eksisterende bjelkene er en svært mye bedre løsning til en begrenset merkostnad. Det andre kommer dere ikke til å bli fornøyde med. Men, dere gjør som dere vil.
Takk for bra svar. Du synes at jeg skal legge inn limtre 225x90 på CC60 mellom de eksisterende bjelkene i badet og at det bør rekke? Det er som du sier bare 5 mm høyere i badet og det er uansett ikke noe man vil legge merke til siden man likevel må avrette osv.J justusandersson skrev:Hun har bare svart på halve spørsmålet. Jeg er helt enig i at en dobling av bjelkene på c/c 300 mm innebærer en halvering av lastbredden, noe jeg for øvrig har skrevet i mitt tidligere svar. Hva hun ikke berører er sviktproblematikken, som man ikke løser med flere like bjelker. Å legge inn limtre mellom de eksisterende bjelkene er en utrolig mye bedre løsning til en begrenset merkostnad. Det andre vil dere ikke bli fornøyde med. Men, dere gjør som dere vil.
Har det noen betydning om jeg lager hull i disse for avløpsgjennomføringer? Med forsterkning så klart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer an på hvor gjennomføringene havner og hvor store de er. Helst skal man unngå å lage hull for avløp (hvis du setter inn limtre kan du bore i de gamle ganske uhindret). Hull bør lages i bjelkenes sentrum, ikke i kantene. Enkelte områder må unngås. 50 mm avløpsrør er ikke så følsomt som 75 og 110 mm. Min erfaring er at en velplanlagt rørføring i et nytt bad kan løse det meste.
Limtre 90x225 mm på c/c 600 mm løser alle problemer, både svikt og belastning.
Limtre 90x225 mm på c/c 600 mm løser alle problemer, både svikt og belastning.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur gör man en korrekt uppvinkling av tvättställsavlopp från mellanbjälklaget genom golvet i ett badrum?
Vatten & Avlopp -
Förstärka mellanbjälklag badrum
Badrum -
Mellanbjälklag i badrum/wc
Badrum -
HJELP. Mellombjelkelag betong bad
Bygningsfysikk -
Forsterke etasjeskiller før baderomsbygging. Fungerer løsningen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi