Hei,

Vi er i fasen av å bygge en til etasje på vår allerede eksisterende tilbygg. Grunnhuset er et 1 1/2 plan (8,5x8,1m) hus bygget i 1950. Det ble gjort en tilbygging (4x6m) i en etasje i 1970. Nå skal vi bygge opp en etasje for å få to rom til. For å åpne opp til de to nye rommene vil vi trenge å veksle to takstoler (Kappe støttebena). Jeg funderer da på fremgangsmåten og hva som kan trenge å forsterkes.

Bygningsskisser som viser østre fasade før utvidelse og søndre fasade med planlagt annen etasje på et hus fra 1950-tallet. Byggplan for østre og søndre fasade med utvidet etasje og sadeltak, vist i enkelt tegnet form.

I min verden legger man en limtrebjelke eller tilsvarende over hanebjelkene på de kappede og de nærmeste (takstolene. Jeg har forsøkt å regne på limtrebjelken (90x415 GL30c, kan dette stemme? Brukte formelen 5qL^4/384EI) for å tåle lasten men lurer også på om punktbelastningen blir for høy på eksisterende yttervegg da de tilstøtende takstolene må dele lasten fra de kappede takstolene.

Takknemlig for hjelp og ideer.

Tegning av vindusplan for utvidet etasje, viser soverom, hall og WC. Viser eksisterende og ny del av hjemmet med dørplasseringer. Fasade øst av et 1 1/2-plans hus med utvidet etasje og saltak på 36 grader, viser strukturelle endringer med markerte takstoler og bærende elementer. Veggsnitt av et hus med tre etasjer, inkludert kjeller, visende detaljer av takstoler og utvidet loftsetasje med sørlig fasade, for byggeprosjekt.

Det er i første omgang de avkappede høybenene som trenger å veksles av. Det trengs litt mer opplysninger for at man skal kunne regne på det. Jeg vil imidlertid stille spørsmål ved nytten av tiltaket. Dere forvandler et brukbart rom på loftet til gang. Ved hjelp av en kvist kan dere få to ekstra soverom på o.v. uten denne store og dyre ombyggingen.

J justusandersson skrev:
Det er i første rekke de avkappede høybena som trenger å vekslas av. Det trengs litt mer opplysninger for at man skal kunne regne på det. Jeg skulle imidlertid ønske å sette spørsmålstegn ved nytten av tiltaket. Dere forvandler et brukbart rom på loftet til gang. Med hjelp av en arker kan dere få to ekstra soverom på o.v. uten denne store og dyre ombyggingen.
Hei,

Takk for innspill og respons. Ja, har fått disse retningslinjene fra vår kommune hvordan utforminger bør se ut både utvendig og innvendig. så arker har vært oppe på tapetet. Vi har forsøkt. Vi bor i en "50-talls idyll". Nedre etasje er allerede påbygd og vi ville skape et rom for barna på loftet samt tre rom totalt. I den delen av huset er det et stort rom.

Litt dimensjoner, om det er noe som mangler:
- Takstolene er laget 3"x7", de delene jeg kan se. De er plassert c/c 1200
- Vi bor i snøsone 2,5
- Ytterveggene er jeg ikke helt sikker på, det kan være stående plankevegg, ser slik ut når jeg har vært inne på katteloftet.
- Bjelkelaget 2"x8" ligger C/C 600 og hviler på hjertemuren.
- Dagens arker er i dag avvekslet med en regel 3"x8" som ligger på hanebjelken.
Sender med originaltegningen Tverrsnitt tegning av et hus fra 50-tallet med mål. Viser loft, etasje og grunnmur. Målinger indikerer avstander mellom nivåene.

Kunne man veksle av slik?
Eller holder det bare å forbinde de avkappede takstolene med tilstøtende takstoler? Byggetegning viser en takkonstruksjon med detaljer om limtrebjelker og støttebjelker for avkappede takstoler på en loftsetasje.

C Cricke34 skrev:
Eller räcker det bara att förbinde de avkappede takstolene med tilstøtende takstoler?
Ja, pluss at du forsterker deres høyben nederst. Seksjonsplanen (originalen) peker på at det er en plankestamme, hvilket ikke er en ulempe i ditt tilfelle.

J justusandersson skrev:
Ja, pluss at du forsterker disse høybena nederst. Sektionstegningen (originalen) peker på at det er en plankestamme, hvilket ikke er en ulempe i ditt tilfelle.
Takk for svar! Holder det med en 56*270 bjelke i stedet hvis man flytter dekker noen flere takstoler?
Holder det med å skru-lime konstruksjon plywood for å forsterke høybena?

Mange spørsmål samtidig.

C Cricke34 skrev:
Holder en 56*270 bjelke i stedet
I stedet for hva da?
Skrulimt K-plywood på begge sider av en regel er en god forsterkningsmetode.

J justusandersson skrev:
I stedet for hva da?
Skrulimt K-plywood på begge sider av en stender er en god forsterkningsmetode.
I stedet for en 90*360 bjelke mente jeg.
Takk for input, det hjelper meg mye.

56x270 har ca 25 % av stivheten hos en 90x360!

J justusandersson skrev:
56x270 har ca 25 % av stivheten hos en 90x360!
Så at nedbøyingen drog av sted kraftig med en såpass tynn bjelke. Det får bli 90x360 eller en stålbjelke for samme krefter. Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.