Vi er i fasen av å bygge en til etasje på vår allerede eksisterende tilbygg. Grunnhuset er et 1 1/2 plan (8,5x8,1m) hus bygget i 1950. Det ble gjort en tilbygging (4x6m) i en etasje i 1970. Nå skal vi bygge opp en etasje for å få to rom til. For å åpne opp til de to nye rommene vil vi trenge å veksle to takstoler (Kappe støttebena). Jeg funderer da på fremgangsmåten og hva som kan trenge å forsterkes.
I min verden legger man en limtrebjelke eller tilsvarende over hanebjelkene på de kappede og de nærmeste (takstolene. Jeg har forsøkt å regne på limtrebjelken (90x415 GL30c, kan dette stemme? Brukte formelen 5qL^4/384EI) for å tåle lasten men lurer også på om punktbelastningen blir for høy på eksisterende yttervegg da de tilstøtende takstolene må dele lasten fra de kappede takstolene.
Det er i første omgang de avkappede høybenene som trenger å veksles av. Det trengs litt mer opplysninger for at man skal kunne regne på det. Jeg vil imidlertid stille spørsmål ved nytten av tiltaket. Dere forvandler et brukbart rom på loftet til gang. Ved hjelp av en kvist kan dere få to ekstra soverom på o.v. uten denne store og dyre ombyggingen.
Det er i første rekke de avkappede høybena som trenger å vekslas av. Det trengs litt mer opplysninger for at man skal kunne regne på det. Jeg skulle imidlertid ønske å sette spørsmålstegn ved nytten av tiltaket. Dere forvandler et brukbart rom på loftet til gang. Med hjelp av en arker kan dere få to ekstra soverom på o.v. uten denne store og dyre ombyggingen.
Hei,
Takk for innspill og respons. Ja, har fått disse retningslinjene fra vår kommune hvordan utforminger bør se ut både utvendig og innvendig. så arker har vært oppe på tapetet. Vi har forsøkt. Vi bor i en "50-talls idyll". Nedre etasje er allerede påbygd og vi ville skape et rom for barna på loftet samt tre rom totalt. I den delen av huset er det et stort rom.
Litt dimensjoner, om det er noe som mangler:
- Takstolene er laget 3"x7", de delene jeg kan se. De er plassert c/c 1200
- Vi bor i snøsone 2,5
- Ytterveggene er jeg ikke helt sikker på, det kan være stående plankevegg, ser slik ut når jeg har vært inne på katteloftet.
- Bjelkelaget 2"x8" ligger C/C 600 og hviler på hjertemuren.
- Dagens arker er i dag avvekslet med en regel 3"x8" som ligger på hanebjelken.
Sender med originaltegningen
Eller räcker det bara att förbinde de avkappede takstolene med tilstøtende takstoler?
Ja, pluss at du forsterker deres høyben nederst. Seksjonsplanen (originalen) peker på at det er en plankestamme, hvilket ikke er en ulempe i ditt tilfelle.
Ja, pluss at du forsterker disse høybena nederst. Sektionstegningen (originalen) peker på at det er en plankestamme, hvilket ikke er en ulempe i ditt tilfelle.
Takk for svar! Holder det med en 56*270 bjelke i stedet hvis man flytter dekker noen flere takstoler?
Holder det med å skru-lime konstruksjon plywood for å forsterke høybena?