Hei, jeg skal rive 2 vegger på første etasje i mitt 1,5 plass hus.
1 av veggene er ikke bærende men har en søyle i seg, den andre veggen er bærende (tror jeg?) Og har også søyler i seg.
Jeg vil fjerne søylen i den ikke-bærende veggen og rive den bærende men beholde søylene.
Hvordan skal jeg gå fram for å veksle av dette?
Rød linje er den veggen jeg tror er bærende og vil rive.
Blå linje er veggen som ikke er bærende og skal rives.
Gul pil viser søylen som jeg vil rive.
Lilla linje viser hvor jeg antar bjelken skal ligge.
Fungerer dette eller er det bare å glemme?
Mvh alex
Er det mulig å åpne gulvet og felle inn den? Da kan du redusere byggehøyden på bjelken nedover.
Veggelementet til venstre for blå vegg skal være igjen? Der får du en søyle i veggen, så den frie lengden er noe kortere enn hele lilla, noe som er bra.
Eller om du kan ha kryssvirkning på lilla og blå, men det er mye mer omstendelig å regne ut og bygge inn.
Altså felle inn en 260 bjelke i det rommet i gulvet og la den lilla henge i den blå.
Hva slags fundamentering har du? Det blir veldig høy punktbelastning som du må ta hensyn til med en form for søyle eller ny støping.
Er det mulig å åpne gulvet og felle den inn? Da kan du redusere byggehøyden på bjelken nedover.
Veggen til venstre for blå vegg skal være igjen? Der får du en søyle i veggen, så den frie lengden er noe kortere enn hele lilla, noe som er bra.
Alternativt om du kan ha kryssvirkning på lilla og blå, men det er mye mer omstendelig å regne ut og bygge inn.
Dvs felle inn en 260 bjelke i det rommet i gulvet og la den lilla henge i den blå
Hva slags grunnlag har du? Det blir svært høy punktbelastning som du må ta hensyn til med en eller annen form for sokkel eller ny støping.
Hvordan mener du med å åpne gulvet og felle den inn?
Veggen til venstre for en blå vil bli igjen ja.
Grunnlag?
Tror du den røde veggen er en bærende vegg som jeg tror, eller er den ikke det?
Hvorfor er det 5 parallelle søyler gjennom huset? Er det ikke de som er bærende?
Hva snakker vi om for bjelke?
HEA? Jeg vil jo komme ned så mye som mulig i dimensjon.
Jeg hadde nok antatt at den stiplede langsgående linjen har bærende funksjon. Det betyr i så fall at det finnes en avveksling i taket over det som ser ut til å være merket garasje. Lignende avvekslinger går selvfølgelig å gjøre på resten av strekningen om det finnes søyler som bærer på passende avstand og platen under søylene tåler punktbelastningen. Men sjekk med en konstruktør
Ok, takk for svar.
Er det da greit å anta at det også ligger en bjelke over den rødmerkede veggen også?
Den strekningen er jo også stiplet.
Altså at veggen ikke er bærende, men at det ligger en bærende bjelke der?
Så det føles som et dødt løp å fjerne søylen med en gul pil?
Skal du ta den markerte søylen så må du se på å bytte bjelken hele veien, kan bli en saftig bit. Som noen skrev så er de stiplede linjene trolig en forsterkning eller vot i bjelkelaget. Det i seg selv at den er der og hvordan den ser ut kan tyde på at den "røde" veggen har andre oppgaver enn bare å bære, den kan avstive konstruksjonen og være litt verre å fjerne. Absolutt noe du bør ta med en konstruktør og få papirer på før du går videre. Man kan jo få mye hjelp på forum, men man må også sile blant rådene (også mine, vi tenker alle feil iblant). Min første tanke er iallfall at det er en sykt jobb du har foran deg om du vil veksle ut alt det der uten den søylen. Men noen ganger er det gøy å jobbe!
Jeg ville aldri aldri begynne å rive pilarer/vegger her uten å ha hentet inn en ekspert på bygningskonstruksjoner ... mine og andres uttalelser her på forumet er verdiløse, siden ingen av oss har vært på stedet og sjekket virkelige fakta
Tusen takk for alle svarene!
Et spørsmål til, jeg skal flytte inngangsdøren fra nåværende posisjon (gang 001) til der vinduet i soverom (002) er.
Jeg kommer til å mure igjen dagens inngangshull.
Fungerer dette konstruksjonsmessig, eller trenger jeg noen form for avviksling her også?
Vi vet jo ikke hva slags fasademateriale du har og så videre, men holder du deg innenfor målene på vinduet og ikke bredere skal det jo ikke være noen bekymringer.
Vi vet jo ikke hva slags fasademateriale du har og så videre, men holder du deg innen målene på vinduet og ikke bredere, skal det jo ikke være noen bekymringer.
Det er mexi tegl og huset er fra 1981.
Åpningen kommer til å bli 20 cm bredere enn hva vinduet er i dag.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.