Jo, jeg vil heve kjøkkenskapene et godt stykke opp på veggen. I dag har jeg vifteslangen koblet til spirorør over skapene. Avstand nå fra skap til spiro er ca 5 cm og fra spirorøret til taket ca 10 cm. Hvis jeg nå setter skapene høyere, må jeg enten la røret gå gjennom skapene, noe som blir en del saging i skapene pluss at jeg mister masse plass i skapene, eller om jeg kan ha en fleksibel vifteslange som ligger klemt mellom tak og kjøkkenskap... Er det siste alternativet helt sprøtt og livsfarlig med tanke på brannsikkerhet? Det handler om at ca 1 m av slangen vil ligge slik.

R
Da har du et rør som ligger oppå skapene i dag og ut på taket lenger bort.
En fleksibel slange klemt ovenfor skapet mot taket er ingen god løsning av hensyn til sikkerhet, samt at den bør kunne renses på en god måte. Slangen vil med tiden bli klissete innvendig da den ligger ned, med masse fett, kan det begynne å lekke og renne fett i skapene.
Kan du flytte røret gjennom taket er det best.

Jeg har en renseluke på spirorøret akkurat der det kobles på skorsteinen, dvs ca 1,5m etter kjøkkenvifta. Jeg tenkte mer på at flexslangen kommer til å ligge tett inntil skap og tak.

Har for meg at det er min 30mm til brennbart og helst isolert med armert Rockwool som er kravet på nye ventilasjonskanaler. Skulle prøve å få til det også på en eksisterende eller i det minste ha det som retningslinje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.