Jeg ville skjerme av "sovedelen" i et rom og bestemte meg derfor for en frostet glassvegg for å få et lysgjennomslipp inn i rommet.

Et must her er å bruke møbeltørkede lekter og ikke noe skrap fra Byggmax, noe jeg merket etter første forsøk. Til denne veggen er det kvistfri møbeltørket furu 2 tommer 4 jeg har brukt. Viktig å tenke på er at lektene er 1-2 mm lengre enn glasset, delvis pga monteringen samt at det er mulig at treverket kan bevege seg en del.

Frosta glassveggen i et rom med treramme. Golv av tregulv. Skillevegg for å sone av et soverom i en stue.

Lektene er skrudd i hverandre med skruer på 8 cm, kortsiden er festet i en lekt som i seg selv er festet i veggen. Dette fordi rommet har en høy panel samt at ledninger kan løpe fritt i rommet som ble. Den nederste lekten er festet i sengestammen som jeg bygde tidligere. (se denne lenken) http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/199972-sangstomme-sa-har-gjorde-jag.html
Jeg ville ikke skru i gulvet pga skadene som blir.

Glasset er vanlig herdet 6mm klart glass delt i to stykker på grunn av vekt og håndtering. Jeg kjøpte frostfilm fra en lokal butikk og frostet selv, billigere enn å kjøpe ekte frostet glass. På begge sider av glasset sitter det kvartstav 15 mm der den "indre" staven sitter 15+6 mm fra lektenes kant, det rommer glasset og den "ytre" kvartstaven akkurat. Staven er gjærsaget i endene og spikret med en finere spiker.

Frostet glassvegg plassert bak gul sofa, fungerer som romdeler i oppholdsrom.

Frostet glassvegg som skiller soverom og stue, med grønn sofa foran. Bruk av kvistfrie reglar for stabilitet, samt frostfilm for privatliv.

Hvit trepanel montert under en seng, med håndtak i messing, på et lakkert tregulv. Radiatorrør i hjørnet av rommet.

Malt og ferdig vegg, jeg brukte en vanlig trelist for å dekke sprekken som ble mellom glassene, finnes sikkert en smekrere plastlist som er ment å sette mellom glassprekker.

En annen løsning for å feste glasset er å frese et 6.5-7 mm bredt spor i lektene som glasset fyller ut, noe jeg ikke gjorde på grunn av mangel på overfres under byggingen.

Det ble ikke den billigste veggen, men synes det ble ganske stilig og funksjonelt. En følelse av at man ikke lenger sover i "stuen".

• Frostet glassvegg i et rom, skiller av sovedelen fra stuen. Inkluderer grønn sofa, trepanelgulv og tre persienner ved vinduet.
  • Frostet glassvegg bak en grønn sofa i et rom; fungerer som en romdeler for sovekrok, gir lys med frostet film på klart glass, montert med treverk.
  • Liker
Drömhus2012
  • Laddar…
Stilig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.