Hei! Ny her på forumet, ny huseier ..

Da var det gjort, hulltagningsfirmaen har vært innom og boret/saget opp hull for våre friskluftsventiler (⌀ 130 mm).

Et av våre 6 hull gikk dog gjennom en stender. Se bilder.

Tomt rom med stort vindu, radiator under, og hull i veggen over radiatoren for ventilasjon. Utsikt til grønne trær utenfor. Nærbilde av borehull i vegg, med synlig isolasjon og utsikt til grønt område gjennom åpningen. Veggen er laget av tre og andre materialer. Et nærbilde av et rundt hull med en diameter på 130 mm, boret gjennom en vegg med synlig isolasjon og treverk i kantene. Hull i vegg med utsikt gjennom treverk og isolasjon, laget for friskluftsventil. Biter av isolasjon og treverk er synlige rundt kanten av hullet.

Litt kort om huset, bygget 76. Mexitegl, 1 etasje med loft over + kjeller.

Så til mitt spørsmål, antar at det sitter to stendere ganske tett ved siden av vinduet (vindusbredde 185 cm), hvorav den ene nå er avkappet.

Kan jeg installere friskluftsventilene eller bør jeg være bekymret, utbedre dette direkte eller avvente og se?

Beklager min uvitenhet, derfor jeg vender meg til dere i håp om å kunne få råd. Supplerer gjerne med mer info om nødvendig.

Og på forhånd så ja, jeg brukte stendersøker som ikke ga noe utslag for stender. :)

Mvh

har du ingen k-tegning på huset der du kan se hvordan ytterveggen er konstruert så kontakt kommunens byggesaksavdeling og få sendt tegningene f.eks. på e-mail

om det hviler takstoler over vinduet så bør du sjekke tegningene

T tergo skrev:
har du inga k-tegninger på huset der du kan se hvordan ytterveggen er konstruert så kontakt kommunens byggesaksavdeling og få sendt tegningene f.eks. på e-mail

om det hviler takstoler ovenfor vinduet så bør du sjekke tegningene
Jeg har litt opplysninger. Rød pil viser hvor ventilasjonshullet på bildene er.

Blueprint med byggnadsritning; en rød pil markerer ventilasjonshullet. Teknisk tegning av bygningsdetaljer med konstruksjonsprofiler for yttervegger av panel og tegl, og takdetaljer. Rød pil viser ventilasjonshull. Plan for yttervegg med ventilasjonshull markert av rød pil, viser ulike materiallag og spesifikasjoner for konstruksjon. Byggetegning med taklayout, rød pil peker på ventilasjonshullet.

• Tegning av takstruktur med rød pil som peker på ventilasjonshull.
Uten å ha detaljkunnskap i saken og kompetanse til helt å tolke tegningene. Så kunne det jo være problematisk da det ser ut som at takstolene hviler på den veggen som dere boret i, da har du vel trykk fra takstolene/hammarbånd. Ved vinduet så har man vel rimeligvis lagt en avvekslingsbjelke og lasten fra takstolene fordeles ned via sidepilarer. Det kunne jo være slik at dere har kappet av en av disse sidepilarene og dermed svekket bærende konstruksjon.

Om det virkelig er slik kan ikke jeg si, og eventuell påvirkning kan jeg ikke si.

• Liker
tergo
  • Laddar…
Det er et elementbygd hus. Hadde hulltakerne kunnet lese tegninger hadde de ikke plassert hullet akkurat der. Hullet har havnet midt i en skjøt mellom to veggelementer. Siden takstolene (W-takstol med valming) hviler på denne ytterveggen blir taklastene ganske store. Jeg ville kreve at hulltakerne tetter igjen dette hullet (inkl. kiler og fast støtte for de avsagde bjelkene) og lager et nytt litt lenger bort fra vinduet.

Jeg er enig i at reglene skal repareres. Men hvem som står for reparasjonen og det nye hullet avhenger av hvilke instruksjoner du ga hulletagerne. Pekte du og sa at her vil jeg ha et hull kan de ikke belastes for dette.

Takk for alle svarene, det settes stor pris på! Fantastisk forum dette.

Da får det bli å fikse dette og ta opp et nytt hull et stykke fra dette eksisterende.

Ja dessverre kan jeg ikke kreve at de utbedrer dette da de skrev seg fra ansvaret. Jeg og min blivende samboer arbeider mot en dead-line og dette går egentlig litt mot mine prinsipper å gjøre denne typen inngrep så forhastet .. men men .. fort blir noen ganger feil, lesson learned. Oppfordret dem dessuten til å gå frem forsiktig nettopp for å unngå å bore gjennom noe uønsket. 5 av 6 hull ble akkurat som tenkt men hva hjelper det meg akkurat nå ...

Har dere gode tips på hvordan jeg kan gå frem for å kile fast en støtte så reglene gjenvinner sin avlastende funksjon? Samt hvordan jeg tetter igjen fra utsiden, fugemasse?

Det handler om å bruke fantasien. Jeg ville dreie en noe konisk rund kloss som jeg kan banke inn, men da må man ha tilgang til en dreiebenk... Grunnprinsippet er å spenne med hjelp av kiler. På utsiden trenger du å legge inn nye mexistenar. Så store hull blir ikke pene med fugemasse. Eller så setter du inn en tallerkenventil som er stengt og later som om det er enda et luftehull.

• Liker
CarlC89 og 2 andre
  • Laddar…
Eller, så i stedet for å dommedagsprofeti lager man noe av stål som støtter opp reglen men samtidig kan montere ventil. Man må jo da kappe opp slisser om det er en ventil med gjennomgående rør men det er et mindre problem, litt avhengig av hvilken ventil man tenker å montere.

Düsseldorff
T Taren43 skrev:
Eller, så istället för å produsere dommedagsprofeti, lager man noe av stål som støtter opp regelen men samtidig kan montere ventil. Man må da skjære opp spalter om det er en ventil med gjennomgående rør, men det er et mindre bekymring, litt avhengig av hvilken ventil man tenker seg å montere.
Tenkte det samme, burde gå an å lage noe av stål som er sterkt nok men likevel av en dimensjon som tillater luftpassasje.

115 mm rør med 5 mm gods er ganske sterkt.
Hvis man vil, kan man sette en støtt i midten så holder den for det meste;) Rør på 115 mm måles med en trelinjal, sett ovenfra på flisgulv.

• Liker
Cabaooman
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
115 mm rør med 5 mm gods er ganske så sterkt.[bilde]
Ha ha. I min rolle som profesjonell konstruktør ville jeg aldri tegnet den løsningen til en kunde. Men i mitt eget hus... 100%.

• Liker
Errant og 4 andre
  • Laddar…
Røret er jo perfekt. Bor et hull eller to og stikk inn en bit stang. Så litt rustbeskyttelsesfarge. På med ventiler. Ferdig.

J justusandersson skrev:
Det er et elementbygd hus. Hadde de som laget hullene kunnet lese tegninger hadde de ikke plassert hullet akkurat der. Hullet har havnet midt i en skjøt mellom to veggelementer. Siden takstolene (W-takstol med valming) hviler på denne ytterveggen blir taklastene ganske store. Jeg ville krevd at de som laget hullene tetter igjen dette hullet (inkl kilefast støtte for de avkappede bjelkene) og lager et nytt litt lenger bort fra vinduet.

Har i prinsippet aldri støtt på en som lager hull som ser på en tegning eller for den del tar ansvar for hva som er innenfor overflaten, de som lager hull gjør det der de blir anvist og så er det opp til bestilleren å ha kontroll på at plasseringen er hensiktsmessig.

Jeg har aldri støtt på en hulltaker som kan lese tegninger, men det kan jo som regel ikke bestilleren heller. Det er en absurd situasjon. I det tidvis overregulerte byggnorge kreves bare formell sertifisering for å gjøre energiberegninger og for å kunne være KA. Ikke engang enkeltstående elektrikere trenger å ha autorisasjon. Eller for den del arkitekter, konstruktører og en haug av superviktige andre kompetanser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.