Hei
Jeg holder på å planlegge baderommet i andre etasje.
Jeg har et avløpsrør som kommer opp fra underetasjen til den ene siden av det fremtidige badet. Hvor "låst" er jeg til plasseringen av toalett, servant og badekar ut fra dette?
Kan man dra avløpsrør fra servant og sluk gjennom bjelkene i bjelkelaget uten problemer? Bjelkelaget er bygget opp av 45x220 cc 400.
Hva med avløpet fra toalettet?
Jeg lurer mest på om det er ganske standard å dra gjennom bjelkene eller om man prøver å unngå dette av konstruksjonsmessige årsaker?
Jeg holder på å planlegge baderommet i andre etasje.
Jeg har et avløpsrør som kommer opp fra underetasjen til den ene siden av det fremtidige badet. Hvor "låst" er jeg til plasseringen av toalett, servant og badekar ut fra dette?
Kan man dra avløpsrør fra servant og sluk gjennom bjelkene i bjelkelaget uten problemer? Bjelkelaget er bygget opp av 45x220 cc 400.
Hva med avløpet fra toalettet?
Jeg lurer mest på om det er ganske standard å dra gjennom bjelkene eller om man prøver å unngå dette av konstruksjonsmessige årsaker?
Klart du kan gjøre. kanskje ikke er å anbefale å dra gjennom alle. Så kan du forsterke på begge sidene med plywood som du typ gjør en halv meter lang og like høy som bjelken det vil si 22cm og hakker ut for røret deretter skrur og limer på begge sidene av bjelken du har gått gjennom med røret.
Skal du dra gjennom 110 mm toalettavløpsrør så må du bore 120, skal du deretter gjennom flere bjelker så kan du ikke gå gjennom alle på midten fordi du må ha fall på rørene.
Jeg klarte å sette avløpet til toalettet i veggen i stedet for i gulvet, deretter dra avløpet på kattvinden (flyttet isolasjonen så det kom på varmsiden) og deretter inn i gulvet mellom riktig bjelker.
Skal sluk være til dusj eller badekar?
Jeg klarte å sette avløpet til toalettet i veggen i stedet for i gulvet, deretter dra avløpet på kattvinden (flyttet isolasjonen så det kom på varmsiden) og deretter inn i gulvet mellom riktig bjelker.
Skal sluk være til dusj eller badekar?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
http://www.traguiden.se/konstruktio...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/
Jeg har planlagt å gjøre som Andreas Lundgren ved eventuell endring, men generelt skal det vel ikke være noe problem å forsterke ved hullene til avløpsrøret.
Jeg har planlagt å gjøre som Andreas Lundgren ved eventuell endring, men generelt skal det vel ikke være noe problem å forsterke ved hullene til avløpsrøret.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Korrekt lenke til sikkert vann: http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/4B75596381E36C67D8A135D8523BF7EB.pdf
Det blir vanskelig å skyte ni lenger rør om man kun lager et hull i bjelkelaget og ikke en utskjæring som i treveiledningen.
Men selvsagt bør man i størst mulig grad følge sikkert vanns anvisninger så det ikke blir kjedelig med forsikringsselskapet ved feil.
Det blir vanskelig å skyte ni lenger rør om man kun lager et hull i bjelkelaget og ikke en utskjæring som i treveiledningen.
Men selvsagt bør man i størst mulig grad følge sikkert vanns anvisninger så det ikke blir kjedelig med forsikringsselskapet ved feil.
Man pleier vel å ha 70 mm til badekar og 50 mm til dusj. Jeg satte imidlertid 50 mm til badekaret, og de bekymringer som fantes i foruminlegget nedenfor (at vannlåsen skulle suges ut) ble aldri noe problem. (Slangen fra badekaret til brønnen er jo bare 20-30 mm.)
https://www.byggahus.se/forum/badrum/227014-50-cm-ror-till-badkar.html
https://www.byggahus.se/forum/badrum/227014-50-cm-ror-till-badkar.html
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hvordan gjøre med dampsperren her rundt svillen og ved etasjeskillet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Istället för avloppsrör i mellanbjälklag, vägghängd toalett?
Badrum -
Hur dra avloppsrör i mellanbjälklag?
Kök