Vi holder på å bygge ut hjemme og skal rive en bærende vegg på 1. etasje i vårt 1,5-etasjes hus. Jeg har fått naboens tegninger som har et identisk hus og gjort samme utbygging, se vedlagt. Men der brukte de 2 stk VKR 70x70x4 som søyler samt en HEA200 som bjelke som skal være innfelt i taket.
Hva tilsvarer disse dimensjonene i form av limtre? Og for HEA200, hva tilsvarer det i samme tykkelse, altså hvor bred må en 200 (195?) høy limtredrager være?
Snølast 1,5
Man kan ikke oversette fra stål til limtre direkte uten å se på forutsetningene. Noen 200 mm høy limtrebjelke som skal gjøre samme jobb som en HEA 200 finnes dog ikke. Den laveste limtrebjelke som kommer i nærheten er 215x315 eller 215x360 mm.
Man kan ikke oversette fra stål til limtre direkte uten å se på forutsetningene. Noen 200 mm høy limtrebjelke som skal gjøre samme jobb som en HEA 200 finnes imidlertid ikke. Den laveste limtredrageren som kommer i nærheten er 215x315 eller 215x360 mm.
takk så mye for svaret. Her en bra pekepinn om det er interessant å grave dypere i eller ikke (og det er det ikke).
En VKR profil 70x70x4 som er ca 2,5 m høy klarer en utrolig høy last, rett under 200 kN, dvs ca 20 tonn. Fra et styrkesynspunkt er det en overdimmensjonering i dette tilfellet. Jeg er sikker på at du kan bruke limtrestolper. 90x90 mm klarer ca 50 kN (5 tonn) ved den aktuelle høyden. Man må beregne det med de rette forutsetningene.
En VKR profil 70x70x4 som er ca 2,5 m høy tåler en utrolig høy last, rett under 200 kN, dvs ca 20 tonn. Fra et styrkesynspunkt er den en overdimensjonering i dette tilfellet. Jeg er sikker på at du kan bruke limtrestolper. 90x90 mm tåler ca 50 kN (5 tonn) ved den aktuelle høyden. Man må regne på det med de rette forutsetningene.
ok, og hvordan vil du si at KKR skiller seg? Forstått at det er varmvalset mot kaldvalset, men fra et styrkesynspunkt og også sammenmontering i og med evt sveising? Eller har du annet forslag til sammenmontering med HEA-bjelken samt hvordan man skal anlegge den mot grunnmuren?
KKR 70x70x4 klarer ca 2/3 av den pelarlast som VKR med samme profil, hvilket helt sikkert er tilstrekkelig. Sveisespørsmål er ikke min avdeling. Jeg vil gjette at det enkleste er å sveise fast en plate i pelarens ende som man deretter bolter fast i bjelken, men det finnes andre her på forumet som kan det bedre. I pelarens bunnende kreves det med sikkerhet en fastsveiset plate slik at oppleggstrykket ikke blir for høyt. Dette må man regne på med hensyn til grunnmurens konstruksjon.
KKR 70x70x4 klarer ca 2/3 av den pelarbelastningen som VKR med samme profil, hvilket helt sikkert er tilstrekkelig. Sveisingsspørsmål er ikke min avdeling. Jeg vil gjette at det enkleste er å sveise fast en plate i pelarens ende som man deretter skrur fast i bjelken, men det finnes andre her på forumet som kan det bedre. I pelarens bunnende kreves det med sikkerhet en fastsveiset plate slik at oppleggsstrykket ikke blir for høyt. Dette må man regne på med hensyn til grunnmurens konstruksjon.
Takker! Går fra klarhet til klarhet takket være din input.
nytt spørsmål: snekkeren sier at det blir for trangt med 70x70x4 siden en eksisterende trepåle står utenfor og at det da kommer til å stikke ut inni i rommet. Men han spurte om det var ok med 100x50x4 i stedet. Har en slik lignende bæreevne som 70x70?
bunnenden kommer til å stå direkte på grunnen på en metallplate.
Det kommer an på hvordan den monteres. Hvis den blir stagget i den svake retningen blir den bedre, ellers betydelig dårligere. Det er alltid en fordel med søyler med kvadratisk tverrsnitt. Da trenger man ikke bekymre seg over det.
Det kommer an på hvordan den monteres. Hvis den får stag i den svake retningen, blir den bedre, ellers betydelig dårligere. Det er alltid en fordel med søyler med kvadratisk tverrsnitt. Da slipper man å bekymre seg for det.
Usikker på hva du mener, men hvis det er som jeg tror, bør det være greit i én retning siden eksisterende tresøyler kommer til å være helt inntil. På den andre siden vet jeg ikke helt hva man skal gjøre, siden jeg ikke ønsker å bygge for mye der fordi veggen blir for tykk. Men kunne man sette to trelekter på hver side slik at 3 av 4 sider av søylen er "omsluttet" og den 4. setter man en metallplate over, mellom lektene på siden?
Om jeg hadde tilgang til riktig data kunne jeg sjekke om dette overhodet er et problem. Ellers kan du sammenligne med en vanlig trestendervegg. Stendernes svake retning pleier man å avstive med kortlinger, så det er bæreevnen i den stive retningen som blir bestemmende.
Om jeg hadde tilgang til rett data kunne jeg sjekke om dette i det hele tatt er et problem. Ellers kan du sammenligne med en vanlig trelagsvegg. Reglenes svake retning pleier man å stive opp med kortbjelker, så det er bæreevnen i den stive retningen som blir avgjørende.
Takk, men var faktisk innom den lokale stålplassen i ettermiddag og shoppet en HEA200 og to kkr 70x70x4. Når jeg så HEA’en innså jeg at det med god margin vil være det mest stabile i vårt 70-tallspapphus.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.