jeg har som hensikt å fornye ventilasjonen på loftet i vårt 100+ år gamle hus. Før jeg går i gang, vil jeg gjerne vite om det finnes noe farlig der oppe. Hovedsakelig asbest, spesielt bekymrer jeg meg for sekkene med isolasjon. Isolasjonen i sekkene ser ut som helt vanlig glassull. Ikke overraskende støver det forferdelig mye når man beveger seg i "området".
Alle råd settes pris på, asbest er viktigst, men kommenter gjerne den generelle tilstanden også.
+100 år så burde det ikke være veldig stor sannsynlighet akkurat med isolering men man vet aldri, er ullen helt hvit og ser mer ut som et nøste med garn er det asbest fast en veldig lav prosent asbest i dritten. legg gjerne ved nærbilde av et stykke isolasjon så kan jeg si med 99,9% sikkerhet om det er det eller ikke. det er veldig dyrt med labprøve på det dessverre.
Takk for ditt beroligende svar, isolasjonen ser rett og slett ut som vanlig glassull og er gul og ser definitivt ikke ut som noe garnnøste. Skal prøve å få tatt et bilde i helgen.
Isoleringen er jo med største sannsynlighet ikke 100 år. Å utsette seg for asbest i en kortere periode er ikke farlig hvis du er frisk for øvrig. Men du skal ha maske og engangsoverall (Det skal du ha uansett med tanke på hvor støvete det ser ut til å være)
Loftet ser friskt ut, hvorfor vil du endre på ventilasjonen?
Det finnes visse partier som er ganske svake på lektene som ikke direkte synes på bildene ovenfor. En større ombygging har skjedd på overetasjen så jeg er litt bekymret for at inneklimaet har blitt endret, blant annet har det blitt montert ventiler i alle rom samt en Pax-vifte som ventilerer fuktig baderomsluft via et eternittrør som passerer loftet. I tillegg har jeg boret hull på kortsidene etter anbefaling fra en inspektør. Da jeg senere snakket med Anticimex, mener de at hullene var helt feil og bør tettes igjen.
- Umulig å gjøre riktig...
Dermed prøver jeg i viss grad å holde et øye med utviklingen der oppe.
Jeg ville ikke høre på AC....
Men ikke bekymre deg for asbest.... frykten for asbest er farligere enn asbesten i seg selv....
Men med tanke på hvordan det så ut oppe på loftet ville jeg uansett bruke maske... Det er ikke så sunt å puste inn masse støv uansett om det inneholder asbest eller ikke...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.