A
Jeg er skikkelig nervøs akkurat nå og lurer derfor på om noen har levert inn prøver for asbestanalyse på puss/mureverk fra et gammelt hus og det faktisk har vært positivt på asbest?

Huset vi bor i er helt nyrenovert, men bygget på 50-60 tallet. Snekkerne har kastet puss fra en vegg ute på plenen som jeg nå har stått og prøvd å skuffe opp.

Det er jo typ umulig å få bort alt, og om det nå er asbest, hva gjør man da? Ligger støvet da og frigjør fibre i all evighet?

Så, har noen tatt prøver på puss og fått positivt resultat på asbest?

• Liker
Dracula og 1 annen
  • Laddar…
Jeg med mine foreldre har med hver vår stålbørste slipt rent en strukturert pusset vegg(vegger) i et soverom. Dette for å fjerne tapetlim, før helsparkling. Helt unødvendig jobb vi gjorde, kunne ha sparklet på dritten direkte. Leste nylig at man har funnet asbest også i pussete innervegger. Fy faen altså. Lurer på om vi alle har pustet inn dette, uten masker. Det støvet ikke direkte, men pussrestene falt ned mot gulvet, men så den usynlige asbesten vet man jo aldri. Huset fra 1950. Har også for 25 år siden med en brekkjern skrapet rent to rom med svartlim på gulvet, som fantes under plastmatter. Sannsynligvis asbest i disse også. Jeg har trolig fått i meg en hel del.

Jeg tror få vil kommentere og vite, siden dette med asbest i veggpuss er en ny oppdagelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.