21.522 lest ·
17 svar
22k lest
17 svar
Asbest i mørtel fra 20-tallet?
Hei, er litt asbest paranoid når man river i vårt hus fra 23, det finnes en del senere pålagte eternittplater ute på balkongen, men ellers vet man jo ikke mye om resten.
Dere som vet, hvor vanlig var det med eternitt i byggemateriale 22?
Det sitter jo en form for tjærepapp under panel.
Lurer på om det kan være i grunnmur og murtårn?
Og kan man på noen måte finne ut av det?
MVH/
Dere som vet, hvor vanlig var det med eternitt i byggemateriale 22?
Det sitter jo en form for tjærepapp under panel.
Lurer på om det kan være i grunnmur og murtårn?
Og kan man på noen måte finne ut av det?
MVH/
1922 fantes asbest som materiale, men det hadde så vidt jeg vet ikke begynt å brukes så spesielt mye som byggemateriale. Den kraftige økningen i bruken skjedde etter andre verdenskrig.
Så av nettopp disse grunnene er risikoen ikke så stor for at du har asbest i de der eldste delene. Men dog ingen garanti.
Har du sett faktatråden her om asbest?
Så av nettopp disse grunnene er risikoen ikke så stor for at du har asbest i de der eldste delene. Men dog ingen garanti.
Har du sett faktatråden her om asbest?
Selv om det er asbest i huset, er det knapt økonomisk forsvarlig å hyre inn et spesialfirma hver gang du skal gjøre noe arbeid. Jobb med en ordentlig beskyttelsesmaske, støvsug med HEPA-filter når støvet har lagt seg, og vask klærne etter avsluttet jobb. Gjør du det, trenger du neppe å bekymre deg for helsen din (av den grunnen iaf).
Asbest begynte å bli brukt i byggemateriale på 20-tallet, også i Sverige. Under andre verdenskrig var det vanskelig å få tilgang nettopp på grunn av krigen, men i etterkrigstiden gjenopptok man bruken av asbest i byggematerialer. Den foregående anbefalingen bør ikke følges. Det er én ting å beskytte seg selv under arbeidet med maske, men hvis man ikke har isolert arbeidsplassen skikkelig fra resten av huset når man bearbeider materialet, vil asbeststøv spre seg til andre rom i huset via ventilasjon og ikke-tettede flater i dører, tak og vegger, samt dine klær når du må forlate rommet for en pause. Tenk på det hvis du har tenkt å bo med familien osv. i samme hus. Du bør betrakte det meste som potensielt asbestholdig, dvs. typisk mistenkelig materiale, mørtel, flislim/fuge, lim(gulv/våttapet), vinylmaterialer, rørisolasjon, lofts- og veggisolasjon, ildstedisolasjon, peisisolasjon osv. Send prøver for analyse før du river noe. "En gang er ikke så farlig" gjelder ikke for asbest. Man bør unngå all eksponering, det finnes ingen terskelverdi for når det ikke er farlig. All bearbeiding som resulterer i luftbårne asbestpartikler bør gjøres profesjonelt og regelrett. Man kan gjøre det selv, men følg i så fall prosedyrene regelrett.
Sist redigert:
Jøss, det der kommer til å bli dyrt. Man skal altså begynne med å sende alle mistenkelige bygningsmaterialer til analyse hvis man skal rive et hus bygget mellom 1920 og (cirka) 1980?
Jeg mener ikke å nedvurdere din kunnskap innenfor området, men jeg synes du overdramatiserer. Det finnes ingen indikasjoner på at det skulle finnes mer asbest i dette huset enn i noe annet. Man må jo gjøre en nøktern vurdering av risiko kontra kostnad.
Jeg mener ikke å nedvurdere din kunnskap innenfor området, men jeg synes du overdramatiserer. Det finnes ingen indikasjoner på at det skulle finnes mer asbest i dette huset enn i noe annet. Man må jo gjøre en nøktern vurdering av risiko kontra kostnad.
Jeg er enig i at det høres urimelig ut med asbest i skorstein og grunn fra 1923. Vanligvis ble skorsteinen murt i tegl med kalkmørtel. Også grunnmurer ble murt, vanligvis i naturstein som ble fuget med kalkmørtel. Betong slo igjennom på denne tiden, så grunnmuren kan også være støpt, ofte med store mengder naturstein for å spare på betongen. Generelt gjaldt den gang, i motsetning til nå, at arbeid var billig og materialer var dyre. Man kjøpte ikke byggvarer som ikke absolutt var nødvendig.
Jeg har et hus fra 1920, og de asbestmaterialene som forekommer, har kommet til senere, kanskje først og fremst etter krigen: Eternittplater, ventilasjonskanal i eternitt og eternittplate i støpejernsventil.
Jeg har et hus fra 1920, og de asbestmaterialene som forekommer, har kommet til senere, kanskje først og fremst etter krigen: Eternittplater, ventilasjonskanal i eternitt og eternittplate i støpejernsventil.
Ja nytt og nytt, tja. Asbest hadde jo vært "i menneskets tjeneste" lenge før. Ja noen tusen år anser Engelsk wikipediathomas33 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos
I Sverige begynte Eternit og asbestsement lisensproduseres 1906-1907
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement
Så nok fans asbest i viss utstrekning i byggeprodukter 1922.
Selv skulle jeg ikke mistenke murpussen i en bygning fra 1922 å inneholde asbest. Men det går nok ikke å helt 100% sikkert utelukke.
Vi får se til TS sitt opprinnelige spørsmål, altså tjærepapp, mørtel i grunn og murstock, da ser jeg det som i stor grad helt utelukket at asbest ville blitt brukt som en bevisst aktiv komponent på den tiden. Claes beskriver godt hvordan nøysomhet ofte var nødvendig, selv relativt kort tid tilbake historisk sett, kanskje på tide at dette blir tatt fram igjen slik at man ikke trenger å skamme seg over bruken av ordet økonomi.
Og academia har gitt mange gode innlegg i asbesttrådene, men det trenger jo ikke å gå helt til overdrivelse da mange tråder her kanskje er basert på andre typer frykt, kanskje ikke alltid knyttet til asbesten i det virkelige tilfellet.
Og academia har gitt mange gode innlegg i asbesttrådene, men det trenger jo ikke å gå helt til overdrivelse da mange tråder her kanskje er basert på andre typer frykt, kanskje ikke alltid knyttet til asbesten i det virkelige tilfellet.
Og det bør vel også påpekes at ordet asbestsement her betyr den sementblandingen som ble brukt for produksjon av eternittplatene.Mikael_L skrev:
Om jeg ikke har misforstått noe nå, så ble ikke asbestsementen solgt i allmenn form i sekker på byggevarehandelen, men ble bare brukt innen eternittfabrikken.
Man blir jo litt paranoid unektelig. Samtidig så får man tenke på hvor mye den gjennomsnittlige snekkeren/rørleggeren/elektrikeren har blitt utsatt for støv gjennom årene uten å i spesielt stor utstrekning bli rammet. .
Noen som vet om man brukte asbest i porøse plater?
Såg noen tekst på en plate der det sto typ xxxnit xnxx skudd
Xxx er altså utydelige bokstaver.. har dessverre revet ganske mye i slike uten beskyttelse..
Akkurat som det skrives er det jo barna man er bekymret for.
Takk for all input iaf.
Mvh/
Såg noen tekst på en plate der det sto typ xxxnit xnxx skudd
Xxx er altså utydelige bokstaver.. har dessverre revet ganske mye i slike uten beskyttelse..
Takk for all input iaf.
Mvh/
Jeg mente ikke at det skulle være mer asbest i dette huset enn i noe annet. Heller ikke at man må sende alt til analyse. Derimot bør man betrakte slikt materiale som potensielt asbestholdig, snarere enn å ta en sjanse og håpe at det ikke er det. Poenget var mer å tilpasse sitt arbeid med slikt materiale, slik at man ikke sprer støv. Dvs, jobbe etter kunstens regler, hvor slitsomt det enn måtte være. Verneutstyr og litt hepa-støvsuging etterpå er som regel langt fra tilstrekkelig hvis det handler om aktiviteter der man skaper luftbårne asbestfibre.tacho skrev:Jøss, det der kommer til å bli dyrt. Man skal altså begynne med å sende alle mistenkelige byggematerialer til analyse hvis man skal rive i et hus bygget mellom 1920 og (cirka) 1980?
Jeg mener ikke å nedvurdere din kunnskap innen området, men jeg synes at du overdramatiserer. Det finnes ingen indikasjoner på at det skulle være mer asbest i dette huset enn i noe annet. Man må jo gjøre en nøktern avveining av risiko kontra kostnad.
Asbest kan forekomme i porøse plater. Hvordan ser platene ut?Kapten_Haddock skrev:Man blir jo litt paranoid unektelig. Samtidig så får man tenke på hvor mye den vanlige snekker/rørlegger/elektriker har blitt utsatt for støv gjennom årene uten å i spesielt stor utstrekning blitt rammet.
Så en tekst på en plate hvor det sto typ xxxnit xnxx skudd
Xxx er altså utydelige bokstaver.. har dessverre revet en del i sånne uten beskyttelse..
Takk for all input uansett.
Mvh/
Internit fantes allerede på 20-tallet, for bruk innenfor fasade og innervegger etc. Men jeg kan ikke uttale meg om hvor "porøs" internit er. https://s1.whbo.nl/uploads/order/406/793ad6d855edbe49238031b04ec16523f3956bab.jpg
Det er typ litt strukturert vaffelmønster. Ser ut som vanlige porøse skiver typ litt lysere enn masonittfarget. Finnes både innvendig i veggene og utvendig. Nå skal jeg dog ikke rive mer i det men man kan jo være forsiktig om det skulle skje. Er unektelig en ganske stor tabbe man gjorde når man blandet det inn i materialet..

Så ser de ut.