Hei, vi har revet panel i vårt 70-tallshus i kjelleren etter råd fra takstmann ved kjøp. Furu panel med isolasjon direkte mot murt yttervegg i sokkelplan er jo en fuktrisiko som heter duga, så bort med dette selvfølgelig. Det viste seg at veggen ikke var spesielt fuktig bortsett fra i mørtelen punktvis. Spørsmålet er nå hvor stor risiko det er for at man har blandet asbest i mørtelen? Hvordan ser man dette i så fall, må man sende på analyse? Jeg kan ikke se hensikten med å blande asbest i mørtelen annet enn at det ble gjort på den tiden huset ble bygd, ifølge hva noen lokale byggefirmaer sier. Planene for veggen er å pusse litt lett men beholde teglsteinsmønsteret og male alt i en grafittgrå farge med litt lysere mørtel. Veggen er ca. 2,4 x 5 meter, hva kan kostnaden bli for å leie bort dette arbeidet hvis vi antar at det ikke finnes noen asbest som trenger å saneres i forbindelse med arbeidet? Er den hvite påveksten i mørtelen kalkutfelling? Murvegg med synlige mursteiner og hvit kalkutslag i fugene, mulig asbestbekymring diskutert. 70-talls hus kjeller etter panelriving. En nærbilde av en murvegg med hvit påvekst på fugemassen, muligens kalkutslåing, mot en mørkere bakgrunn. Murvegg i kjeller med mørke murstein og hvit kalkutsletting, utsatt radiator under vinduer med glassbyggestein, delvis pussede fuger.

At det skulle ha blitt tilsatt asbest i vanlig mørtel er ekstremt uvanlig. Ved muring tror jeg ikke at det i det hele tatt har blitt gjort.

Det fantes jo asbest i flislim på den tiden, jeg tror at det var der for å skape større elastisitet, mindre risiko for sprekkdannelse osv. Det har forekommet at asbest har blitt tilsatt mørtel, og jeg tror at det er i tilfeller der mørtelen har blitt brukt som flislim, eller lignende.

Ved vanlig muring har man jo med godt resultat murt med mørtel uten asbest i mange hundre år, det finnes ingen grunn til å begynne å tilsette det selv i asbestens storhetstid.

Jeg har jobbet som asbestsanerer og har aldri hørt at noen har blitt utsatt for asbest i vanlig mørtel. Fix og fug, derimot, der var det mer regel enn unntak.

harry73
Jeg ser ingen sopp eller kalkutfelling, jeg tror at de smurte mørtelen litt uforsiktig i og rundt fugene, siden veggen skulle dekkes med en plate.

Selv om det skulle være asbest i mørtelen, hvorfor skulle du trenge å sanere om du uansett skal pusse og male veggen?

PatrikJo skrev:
Selv om det skulle være asbest i bruket, hvorfor skulle du trenge å sanere hvis du uansett skal pusse og male veggen?
Justja, de banene tenkte jeg ikke engang i. Som sagt, selv om veggen skulle være proppfull av asbestholdige materialer spiller det jo ingen rolle om det uansett skal kapsles inn med puss og farge.

Norrhyttan skrev:
Ja, de banene tenkte jeg ikke engang på. Som sagt, selv om veggen skulle være proppfull med asbestholdige materialer spiller det jo ingen rolle om det uansett skal kapsles inn med puss og maling.
Jo, veggen er skikkelig ujevn siden de har klattet på mørtel litt som de ville. Så om de skal jevne den ut og det finnes asbest (men slik jeg forstår svarene her virker det veldig usannsynlig) så vil det jo spre seg i bomiljøet og det er jo ikke bra i så fall. Så kanskje ikke sanere da men iallfall sørge for at det ikke spres under arbeidet?

Du kan være sikker på at det ikke er noe asbest der, har aldri verken lest eller hørt om asbest i murbruk.
Å sørge for at det ikke støver når du sliper er vel det beste alltid!
Lei en ordentlig maskin med støvsuger til-

• Liker
GK100
  • Laddar…
Kjelleren i mitt hus (sent 60-tall) har et lag med sementslamning/puss på veggene i samtlige rom, der sementpussen er asbestholdig. Sannsynligvis har mureren blandet det på stedet da han gjorde arbeidet.
Det forekom at man blandet det i mørtel, i hvilken utstrekning vet jeg ikke. Så ta prøver før du bearbeider det på noen måte.

"...tilsetning til mørtel og fix/fog,..."
http://www.av.se/teman/Asbest/Har_finns/

Veggene har ingen puss, og jeg ville ikke vært det minste bekymret for at det skulle være asbest i dette tilfellet.

• Liker
GK100
  • Laddar…
Det var interessant. Jeg antar at du har fått det analysert? Det er ikke slik at du har fått analysert puss som har havnet på en gammel flislegging? Altså at pussmørtelen har blitt "forurenset" av gammel flislim?

Hvordan er det med murblokkene det er snakk om, trenger jo ikke være asbest i dem finnes jo andre lumske materialer fra den tiden. Vi må se på hele risikomiljøet her, synd med bare asbest i trådene.

hempularen skrev:
Det var interessant. Jeg antar at du har fått det analysert? Det er ikke slik at du tilfeldigvis har fått analysert puss som har kommet på en gammel flislegging? Altså at pussmørtelen har blitt "forurenset" av gammel flisfix?
Denne puss var ikke lagt over fliser, men den ser ut til å være slamd som en jevnende overflate rett på murt betong på veggen. Et ca 5mm tykt lag sement. Originaltegninger og byggspesifikasjoner, nevner "sementslam" av kjellerveggene.

Og ja, jeg sendte prøver for analyse. Det skjedde at jeg opprinnelig sendte prøver fra lim- og mattrester fra rommene i kjelleren (før renovering og nytt gulv), labprøvene viste asbest bare i ett av rommene, noe som var veldig rart siden det var samme matte i alle de andre rommene.
Det slo meg da at pussen på veggen i rommet med positivt labsvar, hadde fuktskader og hadde synlig falt ned i smuler og støv på gulvet der jeg tok prøven på matten. Mistenkte da at det fulgte med puss i analyseprøven jeg sendte. og at det var pussen som var asbestholdig og ikke matten/limet.
Jeg sendte deretter analyseprøver av puss fra vegger i samtlige kjellerrom, og prøvesvaret viste asbest i samtlige prøver. Ble overrasket over dette funnet må jeg si. Men det virker som om man blandet asbest i hva som helst bare fordi man kunne før i tiden.
Også mørtel, som sagt, uansett hvor vanlig/uvanlig det måtte ha vært.

Asbestsanerer jeg nevnte dette for sa at det var vanlig at håndverkere hadde sekker med asbest med seg, for å kunne blande i på stedet for en rekke forskjellige formål. I mitt tilfelle var det mureren.
Jeg har ikke analysert betonggulv og øvrig i kjelleren, men det ville ikke overraske meg om mureren har brukt asbest i annet også.

Sist redigert:
GK100 skrev:
Hvordan er det med murblokkene det er snakk om, trenger jo ikke å være asbest i dem finnes jo andre lumske materialer fra den tiden. Vi må se på hele risikomiljøet her, synd med bare asbest i trådene.
Interessant. Foruten blåbetong, hva ellers kan være "lumskt"?

Finnes sikkert i samme ånd som at asbest kunne settes til litt hvorsomhelst mange industrielle slaggprodukter som agerte ballast i f.eks. sånne blokker. Men bortsett fra den radioaktive delen kanskje de kan ses som så bundne at de ikke utgjør noen fare overhodet, men nok ville enkelte deler kunne ha høyere konsentrasjoner og da på samme måte komme fritt ved bearbeiding, riving osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.