Jeg har bare hørt om eternitt og asbest - har ingen anelse om hvordan det ser ut..

Tanken er å fikse opp et "skrotrom" i sommerhytta, og byggefirma som skal ordne overflatene ba meg prøve å rive ut så mye fliser, vinylgulv osv for å lette arbeidet og holde kostnadene nede.

I det ene hjørnet har det vært dusj, og da jeg rev ut vinylgulvet, var det en eller annen form for betongplate under. Den støver ikke, men sprekker ganske lett. Jeg kommer til å sende inn en bit av materialet for testing på mandag, men tenkte å høre om noen her kan identifisere og bekrefte at det er eternitt? Eller er det en annen, mer ufarlig form for betonglignende fuktsperre/isolasjon?

Hovedhytta er fra 60-tallet, men har blitt bygget på og om i flere omganger siden da. Akkurat dette badet er i en ekstern bygning som har kommet til senere, men jeg vet dessverre ikke når.

• En nærbilde av en grå, flat betonglignende plate med en ujevn kant, plassert på en slitt overflate.
  • En delvis revet gulv med plastmattebiter og oppsprukket betong. Verktøy som en hammer og brekkjern ligger rundt, sammen med knust materiale.
Det under plastmatten er trolig flytsparkel.
I verste fall så kan det være asbest blandet i sparkelen.

Så kan visse lim (svartlim), flislim, flisfug inneholde asbest.

Demmpa Demmpa skrev:
Det under plastmatten er trolig flytsparkel.
I verste fall så kan det være asbest blandet i sparkelen.

Så kan visse lim (svartlim), flisefix, flisefog inneholde asbest.
Stor takk for svar! Viste bildet til en snekker og han sa det samme. Jeg fortsetter, men litt forsiktigere og med nyinnkjøpt maske for sikkerhetens skyld.

• Liker
a.o.f
  • Laddar…
johnnur johnnur skrev:
Jeg kjører videre, men litt forsiktigere og med nyinnkjøpt maske for sikkerhets skyld.
Støv er jo generelt sett ikke så bra å puste inn, så det er bra å ha på seg en eller annen form for maske når man river uansett om det er asbest involvert eller ikke.

• Liker
johnnur og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
johnnur johnnur skrev:
Stor takk for svar! Viste bildet til en snekker og han sa det samme. Jeg fortsetter, men litt forsiktigere og med ny innkjøpt maske for sikkerhets skyld.
Det er viktig å vite om materialet inneholder asbest når det skal leveres på gjenvinningsstasjonen. Det er jo dumt at asbestholdig materiale blir brent slik at asbestfibre spres i luften, og derfor skal asbestholdig avfall ofte pakkes i doble lag plast, merkes som asbestholdig og leveres på et spesielt sted slik at det kan sendes til et deponi. Hør med den lokale gjenvinningsstasjonen om hvilke regler som gjelder akkurat der.

• Liker
johnnur
  • Laddar…
Vanndamp fra en blomstersprøyte binder støvet mens du river..

• Liker
johnnur
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det er viktig å vite om materialet inneholder asbest når det skal leveres inn på gjenvinningsstasjonen. Det er jo dumt at asbestholdig materiale blir brent slik at asbestfibrene spres i luften, og derfor skal asbestholdig avfall som regel pakkes i doble lag med plast, merkes som asbestholdig og leveres på et spesielt sted slik at det kan sendes til en deponi. Spør den lokale gjenvinningsstasjonen om hvilke regler som gjelder akkurat der.
Det er sant! Bra tenkt.

Jeg sender inn prøver på (det som med størst sannsynlighet er) flytsparkel, fugemasse og plastmatte. Det ville jo være greit å vite når jeg drar til gjenvinningsstasjonen så klart. Antar at man ikke kan merke posen ”kanskje asbest” :) Håper bare ikke at det blir prøvetakingsavgifter…

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.