Jeg trenger å lage en åpning i grunnmuren til min krypkjeller utenfra samt åpne opp mellom 2 deler av krypkjelleren. Huset er fra 30-tallet der grunnmuren på ca. 1,5 m på det høyeste punktet består av betonghullstein og støpt bjelkelag med I-bjelker og armering. Se skissen:
Over platen er første etasje i betonghullstein ca. 2,20, og deretter nytt betongbjelkelag og overetasjen er stående plank.
Min plan er å frese inn 1 m L-bjelker 80x80x12 i murefugen på hver side og støpe med ekspanderbruk. Og så åpne opp 50 cm åpning under.
Vurderer også om det kanskje er overkill siden det er en plate over grunnmuren som burde fungere som "bjelke", men da antar jeg at man må åpne hele veien opp til platen for at ingen murblokk skal løsne.
Til saken hører at det allerede er åpnet til den tredje delen av krypkjelleren uten noe avveksling fra før.
Så enten åpne opp hele veien til platen og eller avveksle med 80x80x12 L-profil?
Virker det fornuftig eller burde man snakke med en konstruktør?
Spontant tror jeg at om åpningene ikke skal være bredere enn 50 cm trenger du nok ikke gjøre noen avveksling, hvis du plasserer dem riktig (dvs ikke under opplaget for en I-bjelke). Murverk er skallkonstruksjoner der kreftene fordeles over hele veggen. Konstruksjonen er dog litt lur. Forekomsten av I-bjelkene i bjelkelaget skvallrer om at armeringen kun er lokal. Dine tenkte L-stål gjør nok derimot verken fra eller til. De er ikke ment som bjelker og tåler ingen større laster som sådanne.
På 30-tallet var de nøye. Det kan finnes konstruksjonstegninger med inntegnet armering hos Bygningsrådet. Vil du være på den sikre siden, forsøk å finne frem dem og gå til en kompetent konstruktør.
På det her 30-tallet var de ikke så nøye, ifølge konstruksjonstegningene er det betongsåle og mellomstøpt plate. Dessuten er den tegnet som at det er fylt opp i kjelleren når alt egentlig er over bakken med krypkjeller... Mener du at det skulle være loddrette armeringsjern under bjelkene eller at det kun er armering mellom skiftene under bjelkene? Det er armering i platen i alle fall har jeg merket. Årsaken til L-stål skulle være å holde stenene over hullet så man ikke får dem i hodet en vakker dag. Har forsøkt å få tak i konstruktør men ikke det letteste i Oslo. De jeg har hørt fra meg til har ikke svart.
Jeg tolker din skisse som at I-bjelkene av stål er innstøpt i bjelkelaget. Dette gjør at man blir litt usikker på hvordan bjelkelagets armering ser ut. Jeg tror ikke at det finnes noen armering i skiftene mellom betonghullsteinene.
Mitt forslag: Lag 50 cm brede åpninger. Lag ingen åpninger rett under en I-bjelke i bjelkelaget. Fres gjerne inn L-stål om du føler deg tryggere da. De kan ikke ta opp noen store laster, men holder naturligvis steinene på plass.
Det stemmer, de er støpt inn, og det finnes også armeringsjern som er bøyd til side på stedene det er åpninger for f.eks. avløpsrør. I tegningene fra bygningsnemden står det armering 8 mm cc 16cm samt fordelingsjern 8mm cc 25cm. Det er etasjeskilleren mellom over- og underetasje i henhold til tegningen. Bunnplaten er som sagt ikke med på tegningen som i form av krypkjeller.
Det skal tillegges at det rommet jeg vil inn i er under det som har vært garasje tidligere, så det burde være rimelig kraftig.
Min siste plan er å åpne opp ved underkanten av platen for å slippe L stål 50x50 cm og selvfølgelig ikke under I-bjelke.
Men burde jeg tenke om ved åpning ut fra grunnen og ikke gjøre den på langsiden men kortsiden?
Det finnes jo flere aspekter på ditt siste spørsmål som jeg ikke kan vurdere, f.eks. hvor på tomten havner åpningen? Mht konstruksjonen burde åpningen være på langsiden, men om du unngår I-bjelkene spiller det nok ikke så stor rolle. Tenk på funksjonen i første omgang.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.